Nå har vi skaffet deg et lite eksklusivt parti tørkakjøtt fra rein (rein jerky)




Min gode venn og makker Elle har skaffet oss et lite eksklusivt parti med tørka reinkjøtt fra vidda. Utrolig god snacks. Har mumset i meg flere pakker den siste uka, da det er vanedannende godt. Men jeg har holdt av noen til deg, i fall du også lar deg friste.

30 gram i hver pose (beklager at jeg opplyste om 40 gram per pose- ikke meningen å villede noen, men de første pakkene jeg spiste var på 40 gram og lite visste jeg at de som vi kjøpte senere fra produsenten var 10 gram mindre), delikat innpakket og perfekt tørket og saltet etter min gane.

Bildet under er fra Skodi Rein som lager produktet av sine egne flokker. Min favorittdrikk til tørkakjøttet er imidlertid ikke øl, men kaffe. Samene bruker å dyppe tørkakjøtt i kaffe slik at fettet smelter i det sorte gullet. Er det noen som har hørt om bulletproof coffe? Der har du en skikkelig variant full av urkrefter fra vidda.


Du kan kjøpe så mange poser du ønsker ved å trykke på legg i kurven-knappen under! Frakten er inkludert i prisen, kr 69,- per pose. Ønsker du å få reinkjøtt før helga er det lurt å legge inn bestilling senest tirsdag kveld for å få billig frakt.



Se forresten HER! hvis du vil se hvordan jeg har laget rein jerky selv, men det er røkt i tillegg. Tørkakjøttet jeg selger her er ikke røkt, men lettsaltet.




























Dette sier Skodi Rein om tørkakjøttet: Dette produktet er tørket kjøtt fra samisk mattradisjon. Skodi-Rein har sett seg nødt til å fokusere på et nisjeprodukt og spesialisert seg på å tørke reinkjøtt, som blir gjort utendørs slik samene alltid har tørket i tørt vinterklima fra januar til mars. Kjøttet blir tørrsaltet og hengt ute under tak med nettinggjerde rundt. Der henger det til det har perfekt tørrhet. Hele produksonen, pakking og utsendingen foregår fra bedriften i Jergul i Finnmark.

Etiketter: ,