Svar på 14 spørsmål fra en leser! Tema: kraft, gelatin, upasteurisert melk og steketemperaturer!

Kjære dere følgere. Jeg får mange spørsmål, både på mail, her på bloggen, på facebook og instagram. Så mange at jeg ofte glemmer å svare. Jeg må bare igjen beklage til alle som føler seg snytt for et svar, jeg gjør det ikke for å være slem. Hjernen klarer bare ikke absorbere og respondere på alt.    

Jeg jobber med å bygge opp en FAQ, altså OFTE STILTE SPØRSMÅL slik at jeg ikke må bruke så mye tid på å skrive det samme igjen og igjen. Jeg digger dere alle, men i disse dager kjenner jeg på et sterkt ønske om å strukturere det jeg gjør slik at dere får de svar dere lurer på i kraft av bøkene mine, ved å søke på ulike ord i søkefeltet og finne svar i blogginnlegg. Jeg jobber også med å lage videosnutter og videoforedrag slik at dere kan oppsøke det jeg har å gi- og få svar på det jeg kan svare på. Så er det viktig å forstå at jeg er langt fra allvitende og kjenner mange mennesker som kan langt mer om kosthold og ernæring enn det jeg gjør. Det er ikke alt jeg kan svare på. Likevel, så deler jeg her min leser Ruben sine mange spørsmål som han stilte i går, i fall det hjelper flere. For det meste spør han om kraft og gelatin. 


SPØRSMÅL 1:  
Du skriver at en kan oppnå mange positive ting ved å innta kraft og gelatin på regelmessig basis, men hvor ofte regner du som regelmessig basis for å oppnå de positive effektene ved det?
SVAR:
Daglig, i alle fall de fleste dager i løpet av en uke.


SPØRSMÅL 2:
Kan du si noe mer konkret om hvor mye og hvor ofte du anbefaler en middels aktiv mann som meg å få i seg av både kraft og gelatin daglig eller ukentlig?
SVAR: Hva med å skape en rutine, start eller avlutt hver dag med 2 ss gelatin utrørt i vann, te, smoothie eller annet du liker å drikke. Å drikke en kopp buljong hver kveld en time eller to før du legger deg er også en fin rutine. Du får da også i deg mer næringsstoff enn om du kun tar gelatin, som er et isolert protein.
Ellers så kan du for eksempel helsteke en kylling en dag og få i deg et kraftbasert måltid og koke kraft på beina og få enda et kraftbasert måltid samme uke. Fårikål lager seg selv og er tradisjonsmat med kjøtt, bein og kraft i en salig blanding- altså den mest optimale måten å spise kraftbasert på, slik jeg ser det. På den måten vil du ha kraftbasert mat i alle fall 4 dager i løpet av en uke- i tillegg til daglig inntak av gelatin, altså nok. 

SPØRSMÅL 3:
Det er vel gelatin i kraft, eller er det ikke tilstrekkelig slik at en bør ha gelatin separat i tillegg?
SVAR:
Det kommer helt an på hva du koker kraft på. Har du mye kjøtt, brusk og annet bindevev på beina så får du mer gelatinrik kraft. Koker du en hel kylling får du mye gelatin, der har du også gelatin fra skinnet. Blir det lite gelatin i kraften kan du tilsette gelatinpulver i den, så får du både i pose og sekk.


SPØRSMÅL 4:
Siden de fleste ikke har tid og mulighet til å koke kraft og gelatin, så må nok de fleste finne en enklere måte å implementere dette i det daglige eller ukentlige kostholdet. Hvis du da ikke har både raske og enkle metoder for dette? De fleste må nok ha ferdige produkter som vi enkelt kan tilsette maten, evt. ta rent som tilskudd, eller i shaker ol. hvis vi skal få dette i oss på jevnlig basis.
SVAR:
Det finnes ikke noe rask måte å lage langtidskokt kraft på. Du trenger imidlertid ikke se på at den koker. Sett det hele i stekeovnen og la den surre og gå både dag og natt, så siler du og drikker. Det tar ikke lang tid. Ikke lengre tid enn å røre sammen en Toro-pose. Klarer ikke å svare bedre på dette spørmålet. Gelatinpulveret kan du selvfølgelig implementere i en fast-food-hverdag. Kraften også, når den først er kokt ...


SPØRSMÅL 5:
Hvis vi skal kjøpe ferdig kraft, hvilke varianter og merker anbefaler du? Eller anbefaler du å kombinere flere varianter, og i så fall hvilke?
SVAR: 
Den eneste jeg vet som selger kraft som er god er DUGGURD. Bor du nær Oslo så anbefaler jeg deg et besøk der. Ellers vet jeg ikke om noe alternativ annet enn å gjøre det selv.


SPØRSMÅL 6:
Hvis vi skal kjøpe ferdig gelatin, hvilke varianter og merker anbefaler du? Eller anbefaler du å kombinere flere varianter, og i så fall hvilke?
SVAR:
Jeg anbefaler deg å kjøpe i større kvanta, for å få ned prisen. Du kan google økologisk gelatin og få opp flere nettsider som selger gelatin. Jeg ambefaler deg å sjekke flere nettbutikker for å sammenligne pris. Du finner økologisk gelatin i alt fra nettbutikker som selger hobby-utstyr og til helsekost.


SPØRSMÅL 7:
Bør vi unngå kyllingkraft, gelatin eller saus pga. narasin og antibiotika resistente bakterier? (Stange produserer uten narasin og antibiotika)
SVAR: 
Ja, det bør du. Jeg bruker kun kylling fra Stange, Holte gård og Homlagarden. Men det handler også om etisk produksjon av levende skapninger. Stange er forøvrig ikke økologisk, men de lever et noenlunde anstendig liv, den korte tiden de er på jorden.

SPØRSMÅL 8:
Hva med for eksempel rødvinssausene/sausene fra Stange eller Jacobs, vil de gjøre samme nytten som de rene kraft produktene - da disse sausene vel er laget stort sett på kraft?
SVAR:
Det vet jeg ikke, da må du lese på pakningen eller aller best høre med produsenten. Jeg lager alt selv, så dette  har jeg ikke greie på.

SPØRSMÅL 9:
Finnes det økologiske varianter av både kraft og gelatin og i så fall anbefaler du dem kontra de vanlige?
SVAR:
Jeg anbefaler alltid økologisk eller at man velger produkt fra produsenter som man vet gir rene produkter. Som i alle andre næringer der penger er involvert, så er det en del snusk i økologisk produksjon. Men som prinsipp så mener jeg at økologisk mat er mer bærekraftig en konvensjonell mat. Derfor mener jeg at å velge økologisk er mer etisk og bærekraftig. Det finnes økologisk gelatin, søk i google og du får mange treff. Jeg kjøper helst gelatin fra dypvannsfisk. Om det er merket økologisk varierer, da en villfanget dypvannsfisk er så økologisk  som en fisk kan bli.


SPØRSMÅL 10: Du skriver at en generelt bør steke mat på lav til middels varme, men hvilket temperaturintervall regner du som lav til middels varme ved steking av kjøtt osv. i ovn.
SVAR:
Jeg bruker ofte leirgryte til alt fra helstekt kylling til, surret steik og høyrygg. Som en regel står ofte ovnen på 80-90 grader og da over natten. Eller at jeg setter det i ovnen om morgenen og lar det stå frem til middag. Det samme prinsipp gjelder for kraftkoking, men da bruker jeg en stålkasserolle uten plastelementer på seg. Setter denne i ovnen og lar det stå gjerne i to dager og to netter før konsum.
Jeg kan også finne på å steike en steik eller kylling på 120 grader men da i ferre timer. Da må jeg være hjemme og følge med på når den er klar.


SPØRSMÅL 11: Hva regner du som lav til middels varme på en induksjonstopp ved steking av kjøtt osv. når den har 9 temperatursteg?
SVAR:
3-5


SPØRSMÅL 12: Hvilken temperatur bør en steke på enten i ovn eller panne, og hvilken temperatur bør en ikke overstige når en steker kjøtt osv. enten i ovn eller panne?
SVAR:
Se svar på forrige spørsmål. Jeg synes ikke du skal overstige 160 grader. Velger du å overstige, så er valg av stekefett viktig. Å sørge for å bruke stabilt fett som tåler høy varme. Så er det da vel snakk om å lage en stekeskorpe før videre koking på svak varme, som når du lager sosakjøtt/småsteik.


SPØRSMÅL 13: 
På hvilken temperatur anbefaler du å ovnsbake grønnsaker, poteter ol.?
SVAR:
Maks 160 grader i godt med klarnet smør.

SPØRSMÅL 14:
Får en kjøpt ferdig upasteurisert smør, fløte, rømme, ost, ghee og andre melkeprodukter, og i så fall hvor?
SVAR:
Avdem er en produsent av upasteurisert smør og rømme som du får i mange butikker. Ost fra flere gårdsysteri tilbyr upasteurisert oster, sjekk for eksempel leverandørlisten til kraftmamma.no  i tillegg kan du bli med på importlag i regi av Tidsporten og få tak i upasteurisert ost og smør. Røros Meieriser tilbyr lavpasteurisert fløte og smør, men jeg vet ikke om noen som selger upasteurisert fløte, dessverre.  Duggurd selger også en del upasteurisert melkemet.




Etiketter: ,