Jeg holder helgekurs i vakre Ulvik, i Hardanger, 9.-11. oktober! Bli med da vel :-)

Jeg har aldri vært i Hardanger, selv om jeg er vestlending. Så nå gleder meg ustyrtelig til å kombinere business and pleasure, når jeg kommer til Ulvik tidlig i oktober. Vestlandet er aldri så vakkert som om høsten og jeg tar med meg en ekstra koffert, for jeg akter å få med meg litt av frukthøsten derfra. Fra fredag til søndag skal vi kose oss med nærende tradisjonsrik mat og lage surdeigsbakst og fermentere grønnsaker. Er været fint, må vi ut og lufte oss i den fagre naturen også. Ta med deg kjæresten eller din beste matvenn og spander på deg en helgenytelse utenom det vanlige. Dette blir kjempekjekt!



























Her er det mer detaljerte programmet og du melder deg på til kursarrangør Audun Jåvold:

ajavold@yahoo.no


Program for kurshelg i Ulvik, 9.-11. oktober

Fredag
Kl 18.00-19.00
Vi starter med å spise lapskaus laget på langtidskokt kraft. Surdeigsbrød og godt smør som tilbehør.

Kl 19.00-21.00
Surdeig, brød, vafler
Du lærer du teori om surdeig, stell og pleie av surdeigsstarter og vi setter en deig til dagen etter. Vi setter også en vaffelrøre til syrning.


Lørdag
Kl 08.00-10.00 Frokost

Kl 10-13
Vi setter lammelår i ovnen som skal langtidssteke til middag. Deretter lager vi lunsj og snakker om kraft, næringsverdi, bruksområder og den virkning kraft har på kroppen. Vi lager en nærende suppe på kraft og steker surdeigsbrød.

Kl 13.00-14.00 Lunch

Pause til vi møtes kl 16.00

Kl 16.00
Gry holder en times foredrag om tradisjonelle tilberedningsmetoder, deretter steker og nyter vi vafler til kaffemat.

18.00-21.00
Vi lager middag sammen, bestående av  langtidsstekt lammelår med ovnsbakte og fermenterte rotgrønnsaker og en god saus. Til dessert lager vi nydelig softis med bringebær, uten melkeprodukter.

Avsluttes ca kl 21.


Søndag

Kl 08.00-09.00 Frokost

Kl 09-12  Vi lager melkesyregjærede grønnsaker som surkål, solkål og kimchi. Jeg deler ut en bit av verdens beste surdeigsstarter, som du får med hjem.

Aller sist tar vi en oppsummering av hva vi har gått gjennom og lært i løpet av helgen.

Håper du vil bli med :-) Velkommen!


Etiketter: , , , , ,