Vi har ikke spist fermentert fiskelever fra Green Pasture på over et år og her får du vite grunnen!


Da jeg først ble kjent med tradisjonsmatens vidunderligheter for ca 5 år siden, så ble jeg også anbefalt å spise fermentert fiskelever. Mitt første møte med dette produktet var på kjøkkenet hjemme hos min mor, i Selje. Jeg var gravid med sistemor og vi åpnet flasken med stor nysgjerrighet. Den smakte grusomt og alle, absolutt alle grøsset og gruet. Men når jeg går inn for noe så er det ALL IN, så vi endte opp med å ta denne "tranen", bare bittelitt i en sprøyte skulle til, så mengdene var minimale og bestikkelsene var lange og mange.

I løpet av de neste månedene opplevde jeg store forbedringer i min helse og spesielt min sønns helse. Vi ble begge mer robuste og han fikk et ekstra gir. Han har en medfødt hjertefeil og jeg var nyfrelst over denne matens superkrefter på den lille mannen min. Jeg er fremdeles frelst, men litt mer nyansert kanskje og litt mer kritisk.

Det var ikke bare fermentert fiskelever som var nytt i kosten. Jeg parkerte vegetarlivet og kokte langtidskokt kraft og gjorde flere middager per uke kraftbasert. Jeg tilsatte gelatin i drikker og rørte det inn i supper, sauser, pizzafyll og tacofyll. Jeg lagde leverpostei og levergryter fra beitefôra dyr, jeg tørka lever og kapslet som vi spiste som kosttilskudd, jeg kjøpte upasteurisert smør og tyllet i oss i store mengder. Jeg fikk to lammeslakt hver høst og kjøpte elgkjøtt, knoker og setersmør til å fylle to store frysere, og to små. Jeg hentet fersk melk fra bonden og lagde kefir og yoghurt. Ikke minst begynte jeg å fermentere vårt daglige brød, lagde surdeigsbrød.

Jeg kuttet ut soya som proteinkilde og jeg fikk i oss så mye fett som mulig, fra friske dyr, fra extra virgin kokosolje og dette vidunderlige smøret. Vi har kuppet en seter i flere år og kjøpt hele produksjonen. Dette smøret blir da en god kilde til både fettsyrer og fettløselige vitaminer.

Så når jeg kjente at jeg ble mer robust, ble mindre syk, opplevde at det var positivt for barna og at mannen ble lykkelig under måltidene etter flere års drøvtygging- så skjønte jeg at jeg var på rett spor. Men det betyr ikke det samme som at disse positive endringene ikke hadde skjedd uten at jeg tok Green Pasture sin fermenterte fiskelever. Tross alt hadde jeg tilført mye mat med de samme næringsstoffene, fra innmat og fett fra friske norske dyr og villfanget fisk.

Vi trenger mer A, D, E og K-vitaminer i sin ekte form og i kraft av mat. Fermentert fiskelever ble hauset opp i fra flere hold som en storslagen kilde til A og D-vitaminer i tillegg til K-vitamin, dersom vi valgte den typen som var blandet med smørolje. Oljen skulle i tillegg til å være synergist til den fermenterte levra, gjøre produktet mer stabilt med tanke på harskning. Mange hurra-historier om Green Pasture sin fiskeleverolje er å finne over alt formidlet av både leger og andre autoriteter innen ernæring. Jeg anbefalte produktet selv, jeg har skrevet om det på bloggen min og anbefalt det for mine kursdeltakere. Jeg har sagt at all kritikk ang. dette produktet preller av meg som vann på gåsa. Vel, det gjør ikke det lenger. Jeg kan ikke stå for det mer, spesielt fordi vi har gode kilder til de nevnte næringssstoffende fra mat som er lett forholdsvis lett å oppdrive, til en billigere penge og med en større mulighet til å kvalitetssikre råvaren.

Jeg ble for halvannet år siden kjent med analyser som viser at Green Pasture sin fermenterte fiskeleverolje er harsk, jeg forsvarte produktet fremdeles, ved å vise til at det er små daglige mengder som skal til for å få nok av de nevnte  fettløselige vitaminene, så det kunne umulig gjøre mye skade. Men skepsisen satte seg i kroppen, spesielt når jeg også opplevde at det var svært varierende kvalitet fra glass til glass, noen smakte nøytralt og nærmest godt, andre noe så innidetgrusomste grusomt at det ikke mulig å svelge. Og da snakker vi om det samme produktet med påstått samme innhold og det i seg selv synes jeg er urovekkende, selv om produsenten opplyser om at det er naturlig med variasjoner i et så levende matemne.

Jeg vet ikke om det er direkte farlig å spise Green Pasture sin fermenterte fiskelever, i de små dosene som anbefales, men jeg sår tvil ved produsentene, produksjonsforholdene, de påståtte ingrediensene (blant annet er smøret importert fra Argentina og kommer ikke fra de kilder de oppgir), så i sum så nekter jeg å støtte en bedrift som tar seg svært godt betalt for å selge et produkt jeg ikke helt vet hva er. Det er også et unormalt dyrt kosttilskudd.

Nylig er det kommet en knallhard rapport på Green Pasture sitt produkt, skrevet av visepresident for WAPF, nemlig Dr. Kaayla Daniel, du kan laste den ned HER! om du ønsker å lese mer. Ønsker du å lese en kritikk av rapporten fra et annet medlem av WAPF kan du lese HER! Ønsker du å lese hva Green Pasture sier til kritikken så les HER! Verden er ikke i sort-hvitt, og kan hende er det forbedringspotensialer hos produsenten som gjør at jeg kanskje vurderer å kjøpe produktet igjen. Men da må jeg vite mer enn det jeg gjør i dag. DENNE artikkelen beskriver kanskje best det ståsted jeg har per dags dato.

Og bare sånn at det er sagt, så er det bare denne fermenterte fiskeleveren jeg har parkert, det øvrige skiftet i kostholdet har alle intensjoner om å kjøre på med videre. Eller det vil si at i perioder der jeg har slurvet, jobbet hardt, stresset mye, reist mye og spist rundt om kring, så kjenner jeg at mine gamle gode plager og småskavanker kommer tilbake. Holder jeg fast ved et nærende og kraftbasert kosthold og tar bedre vare på meg selv generelt, så kommer  styrken og energien raskt tilbake. Jeg har altså fremdeles klokketro på våre forfedres måter å behandle maten på. Jeg har også klokketro på at fermentert fiskelever av god kvalitet kan gjøre underverker for helsen, men nå er jeg svært utrygg på Green Pasture sitt produkt.

Etiketter: ,