Min fermenterte yogadrikk







































Jeg lovet en av mine gode instagram-følgere å dele oppskrift på min fermenterte mandeldrikk som jeg stadig vender tilbake til. Om du ønsker å følge meg på instagram så finner du meg som @gryhammer


Jeg har hatt flere vrier på denne, men i det siste har jeg gjort som følger:

Legg ca 1,5 dl mandler i vann tilsatt startkultur i form av myse, saft fra surkål eller surdeigsstarter og la det stå over natten, gjerne enda lenger. La det stå i romtemperatur og dekk med et fat eller klede for å unngå at rusk og fluer kommer til. Et syltetøyglass med lokk skaper et fint miljø for fermenteringen.

I et glass ved siden av gjør du akkurat det samme med 2 ss chafrø, som du bløtlegger i ca 1 dl vann tilsatt en dæsj startkultur og la det stå tildekket i romtemperatur like lenge som mandlene.


Når du vil drikke mandeldrikken din så heller du vannet av mandlene og skyller dem. Chiafrøene er nå blitt til en grøt, så her kan ikke noe helles av.

Ha så i en blender de skylte mandlene, chiagrøten, 2 dadler, 1 ts kardemomme, 1 ss kokosolje og hell over 1 dl vann. Blend og tilsett evt en dl ekstra med vann om du synes drikken er for grøtet.

Ønsker du å gjøre den enda mer krydret og potent så kan du kverne litt pepper i og tilsette en 1 ts gurkemeie og en 1s kanel.

Sjekk også min oppskrift på gullmelk for en helsedrikk med en ajurvedisk touch, HER!



Etiketter: , , , ,