Kraftbrød, slik baker du surdeigsbrød på en base av kraft!





























Å bake brød av kraft er fascinerende enkelt. Ta en hvilken som helst oppskrift og bytt ut væsken med kraft, helst en nøytral kraft uten tilsatt krydder eller grønnsaker om du vil at det skal smake som hverdagsbrød.

Ønsker du å lese mer om kraftens fortreffeligheter og få oppskrift på langtidskokt kraft kan du lese HER!

Her har du en enkel og fin oppskrift på kraftbrød.
1,5 liter kraft
2-4 ss surdeigsstarter
1 ss uraffinert mineralsalt, f.eks Helios sitt havsalt eller Keltisk havsalt
500 gram siktet fin spelt, jeg kjøper gamle speltsorter fra Økologisk spesialkorn
1500 gram sammalt fin spelt
La deigen stå og melkesyregjære i minimum 8 timer til sammen før steking, jeg anbefaler gjerne 12 timer for mest mulig effektiv nedbrytning av antinæringsstoffer og nøytralisering av gluten. Etterhev i 1-2 timer i form. Stek på nederste rille i 200 grader i en time.

Dersom du ikke vil ha surdeigsbrød, men likevel et lettere fordøyelig brød, kan du i stedet for surdeigsstarter tilsette 4 ss eplesidereddik eller annen eddik og ca 10 gram blå fersk gjær (knip av et hjørne). Du skaper på den måten et syrlig miljø som vil gjøre mye av samme jobben som melkesyrebakteriene gjør, dog ikke like effektivt og resultatet blir ikke probiotisk slik et surdeigsbrød regnes.

Kraftbrød vil være lettere fordøyelig fordi kraften, dersom den er gelatinrik, vil komplementere de ufullstendige proteinene i kornet og på den måten bli bedre og mer fullverdig næring ved å ha en bedre proteinsammensetning og mette mye mer enn et vanlig brød. Du får også viktige mineraler og sporstoffer med på kjøpet.




Etiketter: , , , , , , , ,