En hyllest til hvetegresset og mine andre kosttilskudd basert på ekte og naturlig mat!



Jeg hadde i lange perioder nærmest fordømt hvetegresset, på lik linje med det meste annet av supermat, etter at tradisjonsmaten kom togende inn i livet mitt og feiet det meste annet bort. Det som var så deilig med tradisjonsmat var at den kunne gi meg det jeg trengte i kraft av velsmakende supper, gryter og sauser. Skikkelig mat i all sin enkelhet.

Hvetegress var en av mine favoritter da jeg var knallhard raw vegan-dame. Da jeg sluttet å tenke på mat som en egen vitenskap, så skjønte jeg at mat i all hovedsak skal være mat- og ikke tabletter, pulver og shakes. I denne perioden ble jeg sur på hele hvetegresset. Men nå tenker jeg om hvetegresset som jeg tenker om mammas nyervervede popularitet etter tenåra, en lang ti-årsperiode da hun kun var teit. Hvetegresset er som Halvdan Sivertsens 80-talls-ballade Sommerfugl i vinterland, som Vinnie ga en ny vår i fjor, eller kanskje det var året før. Jeg husker ikke. Uansett så har både hvetegresset, mamma og Halvdan har alltid vært like fine, men jeg har forandret meg og dermed tenkt ulikt om alle tre, alt etter hvor jeg har vært i livet.

Jeg bannlyste hvetegresset og dehydratoren kun i et års tid. Så hentet jeg dem inn i varmen igjen, men da med et nytt fokus fordi jeg hadde mer kunnskap. I grøntfôr-pausen dyttet jeg skrotten full av andre godsaker som kraft, lever, beitefôra kjøtt, villfanget fisk og annen næringstett tradisjonsmat. Men på samme måte som at mamma har befestet sin posisjon i hjernebarken hele veien, selv om hun i lange perioder kun var teit, eller som at jeg smuglyttet på den nordnorske Sommerfuglen og gråt en hemmelig tåre, så har hvetegresset vært der hele tiden, selv om den var gjemt bakerst i skapet. Først var den der, med hele seg og fylte meg med grønske fra topp til tå. Så forsvant den en stund og så ønsket jeg den velkommen tilbake, for jeg klarte aldri å gi helt slipp, selv om jeg forsøkte. Greia er, hvorfor skal man slutte med noe når man føler at det gjør godt og så lenge dette ikke gjør skade på andre? Hvetegress er og blir velgjørende supermat, men jeg tenker annerledes om det i dag enn den gang jeg var knallhard raw foodist. Det kan du lese mer om når jeg snakker spesifikt om hvetegresset lenger nede i innlegget.


I dag vil jeg dele mine mine favoritt whole-food-supplements eller på godt norsk kosttilskudd utvunnet fra ekte mat med dere! Jeg mener fremdeles at man kan være velernært på skikkelig tradisjonsmat, men jeg innser også at mange ikke får det helt 100% til! Enten fordi de mener de har det for travelt eller fordi de opplever at de ikke finner den eller makter å styre med den pga manglende overskudd. Jeg tyr jo også til kompromisser eller skeier ut når jeg er på ferie, besøk hos venner eller hiver barna inn i de endeløse pølsefestene på bygda (les: bursdagsslaberas med krav om høydose sukker-faktor). Da kan det være fint med styrkende næringsbomber i form av kosttilskudd.


Her er listen over de tilskudd som har hjulpet meg og mine mest!



Lever fra beitefôra dyr
Altså lever fra friske dyr som har levd i naturlige omgivelser og spist mat som de er ment å spise fra naturens hånd. Derfor er levra frisk. Mange argumenterer med at lever er skittent og et avgiftningsorgan. Lever fra friske dyr fungere som et effektivt avgiftningsorgan i tillegg til at den har mange andre livsviktige funksjoner. Det er altså et filter og ikke en oppsamlingsstasjon for søppel. Lever tilbyr et bredt spekter av B-vitaminer, kobber, sink, jern A-vitamin, D-vitamin og hele 18 aminosyrer, og sistnevnte er årsaken til at levertilskudd er høyt verdsatt i trenigsmiljøer som jobber med å få mest mulig svulmende muskelmasse. I tillegg til alt dette inneholder lever viktige antioksidanter. I sum så støtter lever din egen lever i sitt avgiftningsarbeide. Mine barn får lever i form av leverpostei eller i gryter. Siden jeg selv dessverre ikke er så begeistret for leversmaken, så glemmer jeg ofte å bruke den i mat. Det er dumt og har har et stort forbedringspotensiale der. Men dette resulterer i at vi som oftest inntar vi lever i form av kapsler. Jeg tørker lever og kapsler for hånd, i tomme gelatinkapsler. Alle barna svelger kapsler uten problem også minstemor på 3 år. Hun synes det er morsomt og konkurrerer med bror om å svelge flest. De får lever 2-3 ganger per uke i snitt, noen ganger hver dag. Spesielt når de virker litt småpjusk, så er jeg raskt fremme med levertilskudd som synes å styrke mer enn noe annet. Du får kjøpe økologisk lever HER!






Hvetegress
Rikt på A-vitaminer, C-vitaminer, klorofyll, mineraler og sporstoffer som kalsium, fosfor, natrium, kalium, magnesium, jern og sink i tillegg til de 8 essensielle aminosyrene. Det finnes mange vindunderhistorier om hvetegresset. Jeg tror ikke det er mer vidunderlig enn at det tilfører viktige næringsstoffer som støtter din egen kropp i å hjelpe seg selv til å komme i balanse og da sammen med andre næringsrike matvarer. Jeg tar også alltid hvetegress samtidig med et måltid og ikke lenger på tom mage, slik man oftest blir anbefalt å innta hvetegress. Målet mitt er ikke lenger å bli gjennomrenset og drenert, slik logikken bak mye av grønne tilskkudd er, men å styrke kroppen. Da er det f.eks. viktig å spise fett sammen med hvetegress for at kroppen skal kunne ta opp de fettløselige vitaminene. Jeg og mine spiser mest hvetegress på vinterstid og vår. Når sommeren er der med alle sine friske grønne salater og krydder, så er det akkurat som om jeg glemmer den litt. Mulig kroppen sier fra når den trenger et løft med det fineste hvetegress. Kamut er forresten beste form for hvetegress og inneholder ikke gluten.




Smør fra beitefôra kyr
Hver Sommer kjøper jeg 30 kg smør fra et seter. Her får jeg smør rik på fettløselige vitaminer og viktige fettsyrer. For meg er dette smøret et naturlig og viktig næringstilskudd.

Kokosolje
En god kvalitetskilde til mettet fett, så lenge den er kaldpresset (extra virgin). Den inneholder det høyeste nivået av mellomlange triglyserider sammenlignet med andre matplanter og de fleste av disse inneholder også laurinsyre som du finner mye av morsmelk. Du trenger mettet fett for å fordøye proteiner optimalt og for å kunne ta opp kalsium på en god måte, bare for å nevne to viktige årsaker til at du bør innta mettet fett av god kvalitet. Om du ønsker å høre foredraget til kardiolog Donald W. Miller, som starter hver dag med 2 ss kokosolje på tom mage, så finner du det HER! Hos oss er kokosoljen vårt svar på paracet og hydrokortison. Kokosolje brukes til det meste, både innvortes og utvortes (popcorn, smoothies, snopekuler, bulletproof coffe, solkrem, insektstikk, solbrenthet, i badevannet, såre stumper, glidemiddel, sminkefjerner, tannkrem, på kuttskader, skrubbsår, blåveiser og alt som tenkes kan) Kommer et av de minste barna gråtende og har en liten skade, så sier de: "MAAAAAAAAMMMMA, smørre med kokosolje!" Jeg kjøper vanligvis DENNE! men unner meg Duggurds superolje noen ganger i året fordi den er så utrolig god på smak. Finner den ikke i nettbutikken, er dere gått tom?

Gelatin
Et fint proteintilskudd som normaliserer magesyreproduksjon og reparerer tarmskader, gjør all mat lettere førdøyelig og tilfører kraft og energi. Søker du på kraft og/eller gelatin i bloggen min finner du et hav av innlegg og stoff om hvorfor det er så viktig i tillegg til inspirerende oppskrifter på alt fra snop, desserter, supper, sauser, gryter og ikke minst bompisaft. Siden det kanskje er gelatin og kraft jeg har skrevet mest om her på bloggen, er det like greit at du bare søker litt i søkefeltet selv. Jeg kjøper gelatin fra dypvannsfisk HER! fordi jeg liker tanken på at den kommer fra villfanget fisk og ikke fra triste griser som lever et trist liv. Du får kjøpt kvalitetsgelatin fra økologiske griser fra Naturlig Liv. Jeg har også god erfaring med det.

Propolis 
Steinbra tilskudd i vintersesong, jeg har ikke hatt et snev av luftveisplager denne vinteren, det er første gang i hele mitt liv! Jeg har skrevet om dette tidligere i vinter HER! Du kan lese mer om propolis HER!

Tranebær
Nå har jeg bank i bordet ikke hatt et snev av noe som minner om blærebetennelse det siste året, ei heller andre typer betennelser som jeg tidligere var plaget med, men jeg har en lang to tornefull historie med det hele livet. Tranebær lindrer og kan fungerer godt om man bruker det i startfasen av en betennelsestilstand i blæren. Kjøper du tranebær så passe på at det ikke er blandet med druesukker eller annet tøys. Velg et så rent produkt som mulig og er kapslene av cellulose (som ikke er mulig å fordøye for et menneske) så kan du med fordel åpne kapslene og røre ut i litt vann og skylle ned. For å unngå fyllmasse av ulike varianter kan du kjøpe hele tørkede tranebær, knuse i en blender og røre ut i vann.




Reinrot 
Regnes som et adaptogen og er noe av det mest styrkende tilskudd jeg har tatt noen sinne. Det gir meg et energiløft uten at jeg helt vet hvordan jeg kan forklare det bedre. Det balanserer meg og styrker meg. Du kan lese mer om hva jeg har skrevet om adaptogener generelt og reinrot HER! og kan kjøpes hos selveste reinrotkongen  HER!


Hagtorn
Hjertestyrkende og bra for blodomløp og musklene generelt i kroppen. Min hjertesyke sønn får dette tilskuddet daglig og jeg har også erfaringer fra eldre mennesker i familien som har fått roet ned arytmier ved å ta dette tilskuddet. Jeg kjøper det HER! men kan også bestilles på apoteket.

















Brennesle
Brennesle er den landplanten som inneholder mest magnesium, et mineral man får i seg alt for lite av på dagens  moderne kosthold. Magnesium er livsviktig for en hel rekke grunnleggende kroppsfunksjoner og å innta brennesle er en strålende og naturlig måte å få i seg mer av godsakene på. I tillegg inneholder brennesle A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin og K-vitamin i tillegg til flere mineraler som kalsium, kalium og jern. Nå popper de opp fra jorden som små vakre skudd og i sin mest næringsrike form. Du kan lage te og suppe av brennesle, den kan finhakkes og has i surdeigsbrød eller melkesyregjæres sammen med  grønnsaker som f.eks. i kimchi eller surkål. Jeg tørker også brennesle slik at jeg har til vinterforråd og i hønsefôret. Ikke minst så skyr insekt og larver brennesle fordi de hater lukten, så å gjære brennesle i en bøtte vann i noen dager og spraye salatlandet eller andre planter som har lett for å bli oppspist er veldig smart.

Nyper
En fin kilde til C-vitaminer og antioksidanter. Plukkes gratis i naturen, tørk på lav varme og knus i blenderen. Fint tilskudd gjennom vinteren, men om du knuser hele frukten vil pulveret inneholde frø som binder seg til mineraler pga antinæringsstoffer. Skyll derfor ned et glass vann med tørket nypepulver mellom måltider og ikke til et måltid.


Håper du fikk noen gode råd her i dag til å fylle på med enda mer naturlig mat. Ønsker deg en god uke!


Etiketter: , , , , , , , , ,