Spis lever et par ganger i uka. Lever er ekte supermat!




























Jeg har et mål om at vi skal få i oss lever et par ganger per uke. Hvorfor jeg synes lever er så bra kan du lese om HER og HER og HER. Spesielt for barn som i løpet av en uke spiser mye tjafs i bursdager, avslutninger og andre helseskadelige hyggeprosjekt- er det å få i seg denne næringsbomben som motvekt rimelig viktig. Det er viktig at barna får inn disse gode matvanene så tidlig som mulig. Minstemor på 3 spiser gjerne hjemmelaget leverpostei med skje- det gjør ikke de andre. Fordi de ikke var vant med det fra starten. Når du likevel velger å innføre nye matvaner og ønsker å ha det fast på reportuaret kan du lese mer om mint tips til hvordan forholde deg til kresne barn HER!

Du bør velge lever fra friske dyr, f.eks rein, hjort, elg, beitefôra storfe, lam, kylling og kalkun som har spist optimal mat. Prior kyllinglever  og svinelever fra konvensjonell drift er ikke beste sort og bør kanskje helst unngås. Det er viktig at du renser leveren, skjærer bort hinner og blodårer.Vil du at leveren skal smake mildere kan du legge den i melk eller eddikvann noen timer før tilberedning.

Et tips er også å blande lever inn i kjøttfarse når du lager f.eks kjøttkaker. Om du ikke overdriver mengde lever kan den fint blande seg umerkelig inn om du ellers er raus med løk og krydder.

Lever fra lam og vilt smaker sterkest, lever fra kylling og kalkun smaker mildest.

En rask versjon av lever er den du får servert her i dag. Rens og skyll ca 500 gram lever. Del gjerne i mindre biter. Finrasp ca 2 cm fersk ingefær. Putt et stort fedd hvitløk i pressa og varm opp stekepannen av støpejern (for det har du selvsagt nå skaffet deg og kastet alt av teflon, ikke sant? Hvis ikke vet du hva du ønsker deg i julegave!) Ha ghee (klarnet smør som du får fremgangsmåte på HER) i pannen og fres lever, ingefær og hvitløk på medium varme. Vend underveis og krydre med salt, pepper, tamari og gjerne paprikakrydder om du finner et godt økologisk, som f.eks DETTE! Stek ikke leveren fordervet, da blir det skosåler.

Hele prosessen tar ca 10 minutt og du har en mettende kveldsmat, eller rask middag eller formiddagsmat eller når du måtte ønske å tylle i deg litt lever.

Jeg skal komme med flere varianter lever fremover. Jeg lover! Mammas levergryte er god mat!

Etiketter: , , , , , , , , ,