Kraftkokt byggotto og viktigheten av god planlegging i et tradisjonelt kosthold.

 
 
Først av alt må jeg få si at det er utrolig stas å se at så mange gode gamle kunder kjøper pølser så det griner. Det må jo bety at dere har likt pølsene mine og det er bra kjekt altså! Familiemorren er til nå den nye bestselgeren og tørrfisken forsvinner også fort i spiskammerset mitt. Hurra for ekte supermat, sier nå bare jeg!
 
Jeg har hatt dilla på bygotto i det siste. Jeg har et langvarig og sterkt forhold til risotto. Jeg tror at en virkelig god risotto står på listen over det beste jeg vet (jada, vet den listen er lang). Byggotto synes barna er bedre enn risotto. Bygg påvirker blodsukkeret i langt mindre grad enn andre korntyper og passer ypperlig i alt fra grøt til supper, grønnsaksburgere, i supper og aller best i bygotto.
 
Jeg tenker stort når jeg bestemmer meg for å lage bygotto for det må planlegges dagen i forveien. Da kan jeg like så godt tenke enda større og planlegge mange middager fremover. Jeg tar en hel pakke byggryn. Jeg kjøper disse. Hiver all bygg i en stor skål, heller over vann og en goood glunk eplecidereddik eller myse. Dette has i vannet for å nøytralisere antinæringsstoffer. Dette er viktig for å hindre at antinæringsstoffene binder seg til mineralene i maten du spiser og hemmer opptak av næring i tarmen. Grynene ligger i vann gjerne i mer enn 12 timer. Du ser ofte en minstegrense på 7-8 timer når det handler om bløtlegging. Jeg lar dem alltid ligge lenger.
 
Så må byggrynene kokes. Jeg heller over vann til det dekker grynene og enda litt til. Har på lokk, koker opp og lar dette stå i ca 40 min. Da vil vannet ha kokt inn. Da er den store ladningen bygg kokt al dente (litt tyggemotstand) og du kan bruke den til hva du måtte ønske.
 
 
Ingredienser
Ferdig kokte byggryn (al dente)
3 ss ghee
1 løk
4 feddhvitløk
Salt
Pepper
2-3 dl kraft kraft
3 ss upasteurisert smør
uanstendige mengder parmesan
 
Fres finhakket løk i ghee på medium varme, ha i finhakket hvitløk og fres videre, skal ikke bli brunt. Det er nydelig med tørket sopp om du liker det. Denne runden hadde jeg i små gulrotterninger. Du kan i grunnen dytte inn i bygottoen hva du måtte ønske. Jeg krydrer med salt, pepper og hiver i litt urter og svisjer litt til før jeg har i den mengden byggryn jeg ønsker. Blander dette godt sammen og heller så over 2-3 dl feit, gelatinrik kraft og lar dette koke inn på svak varme uten lokk Svak varme er viktig for å bevare de gode proteinene i gelatinen. Du har etter et kvarters tid en grøtaktig risottolignende konsistens. Nå kommer det aller viktigste for å få perfekt bygotto. Skru av varmen og rør inn minst 2 store ss upasteurisert ekte smør og et par gode never med parmesan (den skal stort sett være upasteurisert den du finner i butikkhylla). Rør rundt og vips så har du en nydelig og mektig bygotto som funker som eget måltid eller som tilbehør til det mesten. Jeg rasper også parmesan og drysser på toppen av bygottoen når den er servert. Rikelig med nykvernet pepper på toppen hører også med . Får aldri nok parmesan, har jeg skjønt...
 
Resten av byggrynene kan du fryse ned i passe mengder til fremtidige supper, bygotto, grøt eller middagskaker.
 
PS! Fisken på bildet er torskefileter, stekt i rikelig med klarnet smør/ghee på medium varme, krydret med salt og pepper.
 
TIPS! Ønsker du at fisken ikke skal falle fra hverandre kan du legge filetene på kjøkkenbenken når de skal tine (f.eks om morgenen før du drar på jobb) og strø over salt. Saltet vil gjøre fisken fastere og lettere å steke. Du kan også lage en saltlake og la de ferdig tinte filetene ligge i denne i et kvarters tid før steking. Det vil også hindre fisken i å gå i oppløsning når du steker.
 
I morgen skal vi ha nydelig kraftsuppe på et nedgnagd fenalår full av gode grønnsaker, kjøttrester og byggryn :)
 
 
Følg meg gjerne på instagram ved å trykke HER! 

Etiketter: , , ,