Bompisaft


For de av dere som leser bloggen min nøye, så vet dere at jeg har hatt prosjekt gelatin på agendaen de siste månedene og har høstet gode resultater i form av stuttende helse og livskraft. Jeg kan ikke rose godt nok gelatines universalvirkning på kroppen og vil du dypdykke i informasjon om hvorfor det er så genialt, anbefaler jeg deg å lese dette blogginnlegget. Gelatin er rent protein som bygger opp alt kollagen i kroppen, normaliserer magesyreproduksjon og helbreder tarmskader. Med andre ord bør alle som har en form for ubalanse i kroppen kjøre på med gelatin.

Aller best er det å få i seg gelatin i form av gode gammeldagse kraftsupper, der du koker beina både lenge og vel (langt lengre enn alle vanlige oppskrifter på kraftkoking anbefaler) og på den måten få ut de verdifulle mineralene som ligger helt inn i margen. Jeg lager kraftsupper og fryser ned gelatinen slik at jeg har kraft lett tilgjengelig for dager der jeg må bruke tiden på annet enn slow food.

Gelatin i pulverform er den ultimate fast food løsningen, det er enkelt og genialt. Det jeg ofte gjør er å koke opp et par liter vann hver morgen og tilsette 4 ss gelatin og hiver i litt frosne bær. Rør men ikke pisk rundt med vispen ettersom det da dannes mye skum som ikke er så delikat. Når gelatinen er oppløst og vannet kjølt ned noe ( i kraft av de frosne bærene)  siler jeg blandingen i gjennom et dørslag og skviser bærene med baksiden på en spiseskje, har så i en ss kokosolje og søter med stevia og rå honning eller lønnesirup (naturlig søtning). Voila, så har du styrkedrikk du må lete lenge etter. Vil du ha ekstra næring hiver du i et par never tørket eller frisk brennesle (som er helt gratis og den mest mineralrike landplanten som finnes) men da blir ikke fargen like saftete. Duggurd selger god økologisk gelatin.

Siden prosjekt gelatin ble innført har alle i huset fått økt muskelmasse og ikke minst ser jeg på min sønn at han får mengder med energi når han drikker bompisaft. Han og søstrene har den ofte med på skolen og minstemor i barnehagen. Den drikkes ofte til måltider der brødmat serveres, da gelatin komplementerer aminosyreprofilen i måltidet slik at det blir mer god næring for kroppen. Det jeg mener er at korn ikke er en fullverdig proteinkilde, ei heller gelatin, men sammen utfyller de hverandre og blir en rimelig dugandes kilde til protein! 
 

Etiketter: , , ,