Tilbakeblikk og mine favoritt-blogginnlegg i 2012


 
Jeg vil takke for året som gikk, for alt engasjement og støtte fra dere blogglesere og ikke minst heiarop når jeg har brumlet meg opp og måttet si fra av og til om både dette og hint ;-)

2012 var et år der utrolig mye skjedde for min del. Jeg har 4 barn i aldreren 2-9 år, det vil si at jeg naturlig nok har fulle hender. I 2007 fødte jeg et alvorlig hjertesykt barn. Det gjorde at jeg ikke lenger kunne tenke karriære, men passe på liv og helse til min sønn- det viktigste av alt. Jeg har i årene siden jobbet hjemmefra, freelancet, holdt yogakurs og matkurs, men i Isak sitt tempo. Han ble i fjor vår såpass sterk og robust at jeg begynte å tenke på meg selv og dyrke frem de tingene jeg elsker å gjøre i større skala enn før, som er å skrive om og formidle det jeg brenner for. 2012 bestod av mye jobb, engasjement og temperatur, flere medieoppslag, vi kraftmødrene formødret oss, jeg kurset over det ganske land, boklansering og en aldeles humpete pølsefest på tampen av året...

Jeg er stolt over å ha fått til det jeg har gjort og samtidig se at familien min er blitt så sterk og frisk på veien. For meg sier det mye om hvor viktig optimalt kosthold/tradisjonelt kosthold er og det motiverer meg til å fortsette å bruke mer tid på kjøkkenet enn det folk vanligvis gjør. Men det forteller meg også at absolutt alle andre burde gjøre det samme. For ikke bare er det min sønn denne nydelige maten har gagnet. Det har gjort noe med alle i min familie. Det har gjort noe med livene og hverdagen til mange av mine blogglesere, ja til og med mamma har begynt å tro på meg etter en høst der hun har sovet bedre enn hun har gjort på ti år noe som gir henne mer livskvalitet i hverdagen. Jeg har i løpet av de siste månedene fått 3 takknemlige mail fra vordende mødre som endelig er blitt gravide etter mange års "kamp". Jeg har fått utallige takkemail fra ME-pasienter som endelig har fått nesa over dynekanten og kjenner kraften komme tilbake og det jeg blir aller mest glad for å ha fått så mange tilbakemeldinger om barn som har fått det bedre, barn med tunge diagnoser som har skiftet sinnelag og begynner å strutte av god livskraft. Og dette handler ikke om meg, men om tradisjonskosten og de tradisjonelle tilberedningsmetodene. Det handler om å gi kroppen den næringen den trenger i form av næringstett og ren mat, tilberedt på riktig måte for at den skal fungere som den er tenkt.

Ja, da får man energi til å flytte fjell! Det er jeg sikker på :)


Her er mine favoritt-blogginnlegg fra i fjor:

Her kan du lese om da jeg publiserte mine 3 e-bøker. Det er utvilsomt mitt største blogg-øyeblikk noen sinne. Lanseringstidspunktet var også fantastisk; 12.12.2012, klokken 12! De har solgt ganske så bra foreløpig, hvilket sier meg at budskapet mitt er viktig og at folk er klare for en ekte matrenessanse!

Her kan du se det viktigste innlegget/foredraget på fett og viktige og riktige fettsyrer. Anbefales å få med seg, da det viktige og riktige fettet vi trenger er den rake motsetning av hva våre helsemyndigheter anbefaler og media spyr ut førstesideoppslag på.

Det er ikke til å komme bort fra at fermentering har vært min største lidenskap i året som gikk (stakkars mannen min, hehe). Jeg  tror at melkesyrebakterier er svært viktige for god helse.

Her kan du lære om The Queen Kombucha. Her er ellers en haug med oppskrifter på fermentert mat og drikke i bloggen min i tillegg flere ekstrabonuser i e-boken min Fermentert mat og drikke! Akkurat nå er det kombucha som har førsteplassen hos meg :)

Her kan du lese om den ultimate næringsbomben lever!

Her kan du lese om et av mine fineste og mest andektige matøyeblikk. Når engleskolens rektorer sier at bønner og linser gjør at du føler deg nærmere jorden... Vel, jeg tror ikke det kan måle seg med den andakt, ærbødighet og nærhet til elementene du vil føle på, som når du holder et varmt lammehjerte i hendene. Og den uttalelsen kommer fra en yogalærer som har forsøkt å praktisere ahimsa/ikke-vold i hele sitt voksne liv. Min sønn trenger inderlig den næringen som finnes i et dyrehjerte, det akkurat det ahimsa er: å ta vare på seg selv og sine nærmeste og gjøre det på en så ansvarlig og gjennomtenkt måte som mulig. Lenge leve taurin og stearinsyre!

Her kan du lese om mitt melkeeventyr.

Anbefaler deg ellers å søke på kraft, gelatin og upasteurisert melk, smør, kefir og yoghurt i bloggen her. Der finner du mye stinformasjon om og oppskrifter på næringstett tradisjonsmat.

Jeg blogger ufortrødent videre i 2013, håper du vil følge meg på ferden videre :o)

Et godt nyttår og jernhelse ønskes dere alle!

PS! Jeg er på pølse-saken. Alle bestillere vil i de nærmeste dagene bli kontaktet av meg for å ta fatt i bestillingene deres. Pga sykdom og tidspress klarte ikke pølseprodusenten å lage opp pølsene før jul, men blir produsert i disse dager. Det vil si at neste parti spekepølser ikke kan sendes ut før i slutten av denne måneden. Jeg er lei for at dette pølsestyret har dradd ut i tid, men sånn er det bare og den som venter på noe godt.... Jeg kan trøste dere som tålmodig venter med at vi ikke hadde en eneste bitteliten pølsesmule selv her i julen og at jeg er kanskje den mest utålmodige av dere alle :-(