Peanøttkjeks




























Jeg har dikta opp en oppskrift på peanøttkjeks som jeg er blitt helt hekta på. Når det er tomt i glassburken på kjøkkenbenken kjenner jeg abstinensene komme og det dårlige humøret lurer faretruende bak i kulissene et sted. Ble faktisk sur på eldstemann som tok den siste her om dagen og det er jo utvilsomt rimelig barnslig av en snart 40 år gammel kjerring. Men, jeg elsker disse kjeksene. De har sånn Serinakake-konsistens, helt tørre og sprø. Smaken er perfekt etter min smak. Passe søte, passe salte, passe smørsmak, passe alt og helt innertier sammen med en kopp grønn te! Teffmel bruker jeg ellers til Injera som er en etiopisk surdeigspannekake som jeg også har litt dilla på om dagen. Oppskrift på Injera finner du i fermenterings-e-boken min. Er veldig glad i dette melet og forsker nå på en optimalisert bløtlagt variant av denne kjeksen.

Oppskrift
1,5 kopp teffmel
1/3 kopp lønnesirup
1/2 kopp klarnet smør/ghee
10 dåper stevia med vaniljesmak
1 ts mineralsalt
1 ts bakepulver
1 kopp peanøttsmør, hjemmelaget

Bland det våte med en mikser og ha så i det tørre til slutt. Form små runde baller på størrelse med en valnøtt og legg på en smurt stekeplate. Det blir 25 stk. Ta så en gaffel og lag mønster (ikke nødvendig) før du steker midt i ovnen på 120 grader i ca 25 minutt. Avkjøl på brett før du tar i dem etter steking, ellers faller de fra hverandre. Oppbevar i lufttett boks i en ukes tid. Men her spises de opp i en fei! Av meg!

Et skikkelig iherb-innlegg dette. Du kan bruke min kode DOK562 hos www.iherb.com dersom du handler der for første gang, så får du 5 dollar avslag.