Ny rosa kombuchafavoritt






































På grunn av en feiltagelse har jeg laga den mest sprudlende, friske og velsmakende kombucha noen gang og det på grønn matcha-te tilsatt naturlige fruktbiter som smaker granateple og bringebær. Att på til skjedde hele fermenteringen i rekordfart.

Min eldste smakte, sa "Nam, det smaker som eventyrbrus bare litt surere" og drakk et helt glass. Jeg har til nå vært litt forsiktig med å gi barna mine større mengder kombucha, men nå tror jeg at jeg skal høre på den erfarne legedama som følger bloggen min og PP, de mener begge at det er aldeles ufarlig og heller bare til det god for både store og små, med sine organiske syrer! Men jeg vil likevel si at jeg synes man bør vente til den lille er to år før man gir kombucha og da ikke som tørstedrikk, men som en fordøyelseshjelper eller kosedrikk hist og her.

Fermenteringseksperter hevder at man må ha minimum 50% svart te i  hver sats for å lage god kombuha men du finner også fremgangsmåter der man bruker kun grønn te. Nå er jeg i gang med min eksperimentelle grønne kombucha-fase!

Oppskrift kombucha-rødbrus

1,5 liter vann, kok opp
3 poser av grønn te med bringebær- og granateplesmak
5 ss hvitt raffinert sukker (det eneste jeg bruker dette sukkeret til)

La stå og trekke i 15 minutt. Kjøles ned til romtemperatur og ha i 2-liters glass, f.eks norgesglass.
Legg så scobyen forsiktig ned i teblaningen, legg over et klede eller kjøkkenpapir og ha en gummistrikk rundt. Jeg setter min i baderomsskapet for fermentering. Da står den varmt og har stabil temperatur, noe disse kulturene liker best.

Scobyen (kombuchababyen) brukte bare 4 dager på å fermentere teen og bli mamma til en ny fin kombuchababy. Vanligvis bruker de opp til 14 dager på min sorte teblanding, nå om dagen. Jeg lagde kombucha uten grønn te pga en kortslutning, jeg så på teposen, leste green matcha, men tenkte å, ja dette er jo svart te og plumpa den opp i vannet...... Kanskje alle disse melkesyregjærede vidundersakene vi koser oss med i dag er resultatet av forglemmelser og kortslutninger opp gjennom menneskehetens historie? Jeg tror kanskje det...

Her er den grønne bommert- teen jeg brukte og vil du kjøpe den og er ny på www.iherb.com  kan du bruke rabattkoden min DOK562, så får du 5 dollar rabatt på din første bestilling.

Her og her de jeg vanligvis bruker og er den gamle gode trygge velsmakende basisteen. Kommer ikke til å slutte med den heller.

Vil du lese mer om hvordan du kan lage din egen kombucha kan du se her og jeg har også skrevet e-boken Fermentert mat og drikke! - Mine favoritter, som du får kjøpt her inne på bloggen :o)

Under ser du de to kombuchascobyene som venter på å fermentere en ny runde grønn te med smak av granateple og bringebær, nammetinam!





Etiketter: , , , ,