Lavkarbo lunch

























Denne omeletten stammer fra Dickens i Bergen, hvor jeg studerte i flere år langt der tilbake en gang. Det er noe med det utrolig enkle og smakskombinasjonene som jeg synes er helt vidunderlig og som gjør at den ofte blir lunch for meg når jeg sitter og skriver på hjemmekontoret mitt. Sitter godt og lenge i systemet også, så den er strålende som frokost også, eller som kvelds, eller som en enkel middag når du ikke har tid eller lyst....

Oppskrift
2 egg
1/2 avocado
1 tomat
Salt og pepper
valgfritt ekstrastæsj: Persille og gjerne vårløk som tilbehør, en skive upasteurisert ost er også nydelig inne i omeletten sammen med det øvrige fyllet.

Det er noe eget med egne høns og de uhomogene eggene de produserer. Du trenger knapt piske gjennom eggene med gaffel før de har blitt den fineste og luftigste eggerøre klar til steking. Jeg sper aldri med melk, fløte eller vann, da jeg synes eggerører og omeletter med disse eggene blir vel så gode uten.

Varm opp en stekepanne (mine er av støpejern) på ganske høy temperatur og ha i et par ss ghee eller upasteurisert smør. Hell så i piska egg og stek i ca 15-30 sekund (alt etter hvor varm pannen er og hvor mye egg du har i røra). Etterhvert som du ser at den er i ferd med å stivne, i løpet av disse sekundene, så salter og peprer du etter ønske, evt strør litt finkuttet gressløk eller vårløk over- før du snur og steker på andre siden i omtrent like lang tid. På den måten lager du en luftig og lettstekt omelett som er saftig og god. Legg tomat og avocado skjært i skiver på ene halvdelen av omeletten og vend andre halvdel over fyllet. Legg på fat, dryss over det du måtte ønske og kos deg :o)

Enkelt, mettende og nydelig!