Jeg elsker scampi men spiser det ikke lenger!

Av og til skulle jeg ønske at jeg ikke visste alt jeg vet, så kunne jeg vandre rundt i fornektelsens dal og tro at alt var i sin skjønneste orden. Baksiden av medaljen ved å være en bevisst forbruker er at du kjemper mot vindmøller store som fjell, du møter stadige sukk, himlende blikk og blir beskyldt for å være både paranoid og konspiratorisk. Kunne likevel ikke ramle meg inn å sette på skylappene igjen, uansett for mye rart jeg blir stemplet for å være!

Sjekk denne lille filmsnutten som gir et bittelite innblikk i hvordan scampi-industrien er, så håper jeg at du gjør som meg og spiser alt det andre gode, friske og bærekraftige man kan høste fra egen kyst. Har nettopp fylt fryseren med 10 kg kongekrabbe, en ganske så nylig innvandret art som krabber seg nedover norskekysten og gyver løs på det som våre store trålere ennå ikke har klart å herpe. Kongekrabbe er også nydelig i makiruller og kan sammen med små norske kystreker fint erstatte scampi i enhver sushi-rett. Og hva med livretten til min sønn: blåskjell? I Norge har så mye fantastisk sjømat vi kan spise med god samvittighet og som garantert vil gjøre deg godt- at det å kutte scampi burde ikke være noe stort tap.