Fiskegrateng! Lavkarbo og uten melk :O)





























Fiskegrateng er noe jeg alltid har elsket, men alltid fått litt magesjau av i etterkant, på grunn av melken, pastaen og hvetemelet som tradisjonelt følger denne retten. Her har du imidlertid en magevennlig variant, rik på smak og passe nostalgisk i smaken. Oppskriften min er sterkt influert av Line Holdal sin fiskegrateng, som har lavkarbo-bloggen Lilalife. Du finner mange staselige oppskrifter på hennes blogg, spesielt mengder med fristende middagsoppskrifter :o)

Oppskrift (Nok til 4 store porsjoner eller 2 store og 4 små)
1 boks kokosmelk
1 pk First Price seifilet (villfanget nordøst i Atlanterhavet)
1 løk, finhakket
Saft av en halv lime eller et kaffirlimeblad (kjøpes i internasjonale matbutikker)
noen gode rasp av en muskatnøtt
salt og pepper
1 toppa ss arrowrot
2 egg, plomme og hvitte skilles
1/4 blomkål delt i små buketter (skal erstatte makaroni)
Brødrasp av surdeigsbrød til topping

Til variasjon er det også godt med et par ts karri i sausen, passer nydelig til kokos og lime.


Sånn gjør du det:

Kok opp kokosmelk og tilsett finhakket løk, revet muskatnøtt, limesaft/kaffirlimeblad, salt og pepper. Jeg har alltid kaffirlimeblader i fryseren. Lett å ta opp når du mangler lime og nydelig til asiatiske supper og gryter. La dette koke til fisken er ferdig trukket

Del seiblokka i mindre biter og trekk i saltet vann i ca 10-15 min, løft bitene ut med f.eks en fiskesleiv og la vannet renne godt av.

Ta kjelen av varmen og bland en god ss arrowrot i !/2 dl vann og hell i sausen slik at den tykner til en fyldig saus. Ha i de to eggeplommene og rør godt inn i sausen. Ha så i fisken og små blomkålbiter i sausen og hell blandingen over i en smurt ildfast form. Stivpisk de to eggehvitene og vend inn i sausen slik at massen blir luftig. Dryss over brødrasp og stek midt i ovnen på 180 grader i ca 35 minutt.

Server med tomat og løk-salat og noen gode skiver upasteurisert smør som du lar smelte over din porsjon (bruk ostehøvel). Du kan selvsagt kjøre vanlig vri med potet og raspa/kokt gulrot, men jeg har helt dilla på tomat og løksalat + persille om dagen og får det til å passe til det meste.

Du kan også med fordel drysse litt sprøstekt bacon fra frilandsgris, f.eks fra Grøstad gård, over det hele. Til helgen får du oppskrift på hjemmerøkt bacon, nam nam.

Tips! Når du først er i sving så lag dobbel eller trippel porsjon og frys ned. Så har du lettvinte måltid enten du er alene eller i hus med en horde.





































Brødkrumme lager jeg ved å dele et par trøtte skiver i små terninger for så å kjøre dem i en liten elektrisk kaffekvern. Krummen er ikke tørr men blir sprø og fin i ovnen. Du kan også smelte litt smør og blande inn i krummen så blir den ekstra crispy. Du kan også lage opp mengder, tørke i ovnen til den er tørr (da uten smør) og oppbevare på glass i kjøleskap i en måneds tid.

Etiketter: , ,