Det skjer noe med smaksløkene etter en tid på tradisjonskost



























Det største kulinariske høydepunktet for meg i løpet av uka er utvilsomt når kefirsatsen er ferdig. Møysommelig plukkes kefirkorna ut av 5-litersglasset og forsiktig øser jeg ut et stort glass klumpete og feit kefir. For da unner jeg meg litt ekstra av topplokket der fettet samles på fersk upasteurisert melk som ikke er blitt skvisa og homogenisert.

Det beste jeg vet per dags dato er altså romtemperert, feit og  klumpete kefir, hahahahaha! Sikkert like greit jeg ikke ble en del av Hellstrøms hjemmekokklaug, hadde aldri turt å si noe slikt i det miljøet ;-)

Men fra spøk til revolver. Det skjer seriøst noe med smaksløkene og sansene generelt når man over tid spiser skikkelig mat. Testa dette ut tidligere i vinter da jeg målrettett gikk inn på Mc Donalds og bestilte min storfavoritt fra ungdomstida: Fiskemeny. Idetgrusomste for et trist måltid, klarte ikke spise opp mini-menyen som resolutt ble kastet i søpla, der den søppelmaten riktignok kanskje passer aller best. Og ostepop som var det beste jeg visste...smaker jo papp og syntet!

Min sønn har også vennet seg til smaken av kefir nå, rigtignok "avklumpet" med stavmikser og tilsatt noen dråper stevia med bærsmak. Barnehagetanta hadde åpnet glasset hans til lunch og fikk litt søl på handa som hun hadde smakt på og var over seg over hvor god den "melkedrikken" min sønn hadde med seg.

Tradisjonsmaten er rett og slett helt konge! God onsdag til dere alle! Og har den vært trasig til nå, så håper jeg at den kun vil lysne :)

Etiketter: , , , , ,