Giveaway!!!



Jeg har et favorittforlag, nemlig Lille Måne. Bare navnet gjør egentlig at jeg liker det :o). Det er et lite forlag som har nisjet seg inn på lavkarbo-litteratur. Det kostholdet jeg formidler som er tradisjonelt kosthold og tradisjonelle tilberedningsmetoder kan ikke helt sidestilles med lavkarbo, men i jungelen av kokebøker og livsstilsbøker er det nok lavakarbo som kommer nærmest mitt budskap.

Det jeg ofte har savnet i disse lavkarbobøkene er at de tar hensyn til bløtlegging av nøtter og frø og at melkematen bør være upasteurisert for å gjøre opptak av næring bedre og fordøyelsen lettere. Men om jeg måtte tvinges inn i en diett så hadde valget garantert falt på lavkarbo i form av høyt fett og lite karbohydrater, men nok om det!

Boken Naturlig mat er Lille Månes nyeste utgivelse. Den er skrevet av amerikaneren Mark Sisson som omtaler kosten han brenner for som som primalt kosthold/Paleo. Han legger også vekt på optimal trening og en naturlig livsstil.

Det fine med denne boken er at den omtaler naturlig salt som helsebringende og snakker varmt om kokosolje, ghee og palmeolje(som ikke må forveksles med den industrielle palmeoljen som brukes av matvareindustrien). Den forklarer også at man må bruke kaldpressede planteoljer til å sprinkle over maten, ikke til å steke med og at de bør brukes med måte. Det er fint at de forklarer dette med fett på en skikkelig måte for leseren da jeg tror mange gjør feil og bruker feil fett når de går over på denne kosten fordi de ikke vet hva som er bra og hva som er skadelig. Det er også fint at han snakker om naturlig søtning som honning og lønnesirup og at det ikke er noe kunstig og typisk lavkarbosøtning i boka. Du finner noen utrolig fine kryddermikser som du kan lage helt bakerst i boka og "real stories" som alltid er artig å snoke i ;-)

Oppskriftene er enkle, fristende og konklusjonen min er at Naturlig mat er et ganske så bra tilskudd i lavkarbo-jbokungelen!

Det beste her i dag er at du kan få et eget eksemplar bare ved å legge igjen navnet ditt i kommentarfeltet, slik at du har mulighet til å bli trukket. Ingenting mer kreves av deg denne gangen, det er jo tross alt helg- og snart jul!

Trekker en vinner på mandag :)

God helg godt folk, måtte den bli aldeles strålende!