Fettskolen! Volume 1. Åhh, nå bobler det igjen, like før jeg eksploderer!

Bilde

Må jobbe i dag, men denne saken vippet meg så av pinnen og jeg mistet helt konsentrasjonen, så nå må jeg bare få sprutet litt ut av fingertuppene mine på tastaturet.

Her kan du lese om en test av smør og margarin utført av klinisk ernæringsfysiolog Mari Paulsen, høyskolelektor ved Bjørknes Høyskole. Jeg siterer::

"Ernæringsfysiologen sier det er en myte at det er nødvendig for barn å spise ”ekte smør”, H-melk og andre fete meieriprodukter for å få i seg nok fett. Disse produktene inneholder mye mettet fett, som blant annet øker kolesterolinnholdet i blodet".

Tror jeg må sende den dama de mengdene med forskningsartikler jeg har på planteoljer som viser til det meste av betennelsestilstander man kan klare å fremprovosere i en menneskekropp.

Dette er personlig for meg, derfor blir jeg så lynende opprørt når jeg leser slikt. Min sønn har en alvorlig medfødt hjertefeil. Hans celler ble bygget i den tiden jeg fulgte helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger og dyttet i meg planteoljer i mengder. Jeg har heldigvis lært og blitt klok siden da. Da Isak ble operert for 3 gang i fjor høst hadde thorax sengepost nettopp denne testvinneren som smøralternativ til pasientene på kneippskiva. Jeg la samtlige små bokser vita hjertego pent tilbake selv om jeg hadde mest lyst til å kaste alle himmellukst, og smurte et tykt lag upasteurisert smør på surdeisskiva til min sønn. Han er et svært velfungerende barn til tross for sin diagnose. De leger jeg har snakket med som vektlegger kostholdets innvirkning på helsa og ikke bare tenker symptombehandling, har også sagt meg at de mener mye kan tilskrives det kostholdet jeg gir han. Det kostholdet er nærmest kjemisk fritt for planteoljer!

Jeg har en god venninne som også har en medfødt hjertefeil. Hun ble operert og ble liggende på samme sengepost bare få uker før min sønn. Hun utbrøt oppgitt etter at hun kom ut derfra: "Herregud, den maten de serverer der er den samme maten som gjør at vi har havnet der!". Hun er lege og drikker til og med upasteurisert melk ;-)

I denne artikkelen kan du lese om en metaanalyse som slår beina under frykten for mettet fett:
http://www.sykepleien.no/page/sykepleien/fagutvikling/fagartikler/vis?p_document_id=890247

Takk og lov for lege Sofie Hexeberg som har fått lov til å nyansere vranglæren som ernæringsfysiologen kommer med, i slutten av saken. Nå er jeg ikke noen lavkarboentusiast, men her har altså Hexeberg aldeles rett.

PS! Under fakta om mat-knappen på menylinja mi her inne på bloggen finner du en liste så lang som et vondt år over forskning som dokumenterer planteoljenes skadelige virkninger på kroppen.

Og aller sist! Jeg må be alle dere gode lesere om å slutte å tipse meg om slike artikler nå fremover. Jeg har tusen deadliner og har ikke tid til å kave meg opp over slikt. Samle heller linkene til artikler og send meg i januar. Så får jeg heller fyre løs noen raketter da!