Mine to første menn, og hvorfor hjemmekokklauget trenger meg!

Endelig tittet to staute karer innom meg. De liker meg, virker det som. Men det er ikke det viktigste, selv om det var staselig å endelig ha menn på mine matkurs. Det beste er at de tror på budskapet mitt!!!


 
Nå har jeg holdt kurs i tradisjonelle tilberedningsmetoder av mat over hele landet. I helgen var det andre gang jeg kom til nordens Paris, for å misjonere tradisjonskostens forteffeligheter. Det er stas, for det er ikke noe kjerringkurs i lefsebakst og gommekoking. Her er det unge blogg-jenter på 20 år som speker lammehjerter på luftige loftshybler, bestemødre som har vært husmødre i en generasjon lenger enn det jeg har og damer omtrent på min alder, flest damer på min egen alder faktisk- fordi jeg tror at både jeg og budskapet mitt i stor grad appellerer til damer på min egen alder. Damer som sliter med stive muskler og stessnakke, damer med dårlig nattesøvn og bulende mager fulle av luft som har nesten slått seg til ro med at det er vel sånn det må være, damer på min alder som prøver å berge sine barn, fulle av allergier, intoleranser, adferdsvansker, antibiotikakurer og reseptbelagte medisiner.

Jeg mener at det ikke trenger å være slik. Vi kan spise oss syke og fulle av livsstilssykdommer og vi kan ofte spise oss friske fra de samme sykdommene. Det er jeg og min egen familie et godt eksempel på. Alt handler ikke om maten, men om man konstant spiser mat som trigger betennelsestilstander i kroppen, stresser tarmen og hemmer opptak av livsviktige vitaminer og mineraler, så må det på ett eller annet tidspunkt bli krøll.

Overlege Berit Nordstrand sier at vi er overfôret og underernært i dette land. Dobbelt nobelprisvinner, den avdøde Linus Pauling, forsket seg frem til at over 900 sykdommer kan spores til mineralmangel. For meg er det en tydelig sammenheng mellom disse to uttalelsene.

Uansett, denne helgen kom det ikke bare èn- men hele to store, tøffe og staute karer på mitt helgekurs i Tromsø. For det som er, er at menn flest liker budskapet mitt. Ofte er disse mennene over lang tid blitt plaget og forstyrret med diverse ferskpressede juicer, grønne pulver, frøburgere og grøntfôr av sine bedre og velmenende halvdeler i febrilsk jakt på bedre helse. Når de endelig kan meske seg i ekte kraftkost, feite upasteuriserte oster, margebein og fenalår kommer gliset tilbake, musklene strutter, magen blir flatere og humøret blomstrer. Dette vet jeg alt om, for jeg er gift med en mann som tappert drøvtygde seg gjennom grønne salater store som fjell, for å klare å "mette høltannja" som han brukte å si smått bittert... Min mann vil ikke tygge grøntfôr. Han vil spise den maten vi har ernært oss på til alle tider. Men det er ikke kneipp, ekstra lettmelk, soft soya margarin og italiensk salat. Maten til våre forfedre var basert på mat fra ville dyr og fisk, noe nøtter, frø, urter og bær. Fenalår, tørka reinshjerter, lammehjerter, tørrfisk, ceviche, sushi, sashimi, østers, kamskjell og carpaccio er alle eksempler på animalsk føde, tettpakket med næring og protein i sin beste og mest lettfordøyelige form, tilberedt med tradisjonelle tilberedningsmetoder. Surdeigsbakst og melkesyregjærede grønnsaker og drikker er andre eksempler på tradisjonell mat som ekte menn helst vil spise..

Den gang jeg og familien min i stor grad livnærte oss på grønne salater, pulver og annet udefinerbart og steindyrt grums, hadde vi bulemager, mindre muskelmasse, mindre energi, spiste annenhver time for å holde blodsukkeret stabilt og vandret rundt som udetonerte gasskraftverk alle som en.

Hva er det jeg vil frem til? Jo, jeg vil frem til det som er mitt aller viktigste budskap. Man kan spise seg stor og sterk, velernært og full av livskraft på vanlig, ekte mat, så lenge man behandler maten med tradisjonelle tilberedningsmetoder og velger skikkelige råvarer. Det vil si å varmebehandle animalsk mat skånsomt og med stabile fettsyrer, det betyr å bløtlegge eller melkesyregjære korn, nøtter og frø for å fjerne antinæringsstoffer som binder seg til mineraler og dermed hindrer opptak av næring fra maten du spiser og ikke minst for å eliminere glutenallergi. Det betyr å spise melkemat som er upasteurisert og syrnet slik at melkeallergier ikke er en problemstilling fordi det ikke lenger er noe igjen å reagere på. Det betyr å koke kraft av bein, lenge og vel, for å få ut all den viktige næringen som ligger helt innest i margen. Kraft full av gelatin som reparerer tarmskader, normaliserer magesyreproduksjonen og som bygger opp alt bindevev i kroppen. Kraft er den beste anti-aging mat du kan spise og ekte supermat for den lille som skal bygge seg sterk og robust.

Maten jeg formidler er mat som reparerer, mat som gir matglede, mat som styrker og mat som gir livskraft, fordi maten er næringstett og ikke minst fordi maten er behandlet med riktige tilberedningsmetoder og fordi den helt enkelt smaker supergodt.

Det handler om respekt for råvaren, å få det beste ut av den og det den kan tilby og det handler om respekt for kroppen. Å gi kroppen det den trenger for å ta seg av livsnødvendige funksjoner.

Jeg får så enormt mange tilbakemeldinger fra blogglesere og kursdeltakere på at den maten jeg formidler gir roligere barn som sover når de skal, flatere mager, mer energi, overflødige kilo som fordufter, atopiske eksem som fordufter og ikke minst: gladere menn som ikke lenger fantaserer om å fordufte :). Tradisjonsmat er mat du kan invitere naboen, bestemor og tanta på, gjerne kongen også!

Melkesyregjæret mat og drikke, som er min store pasjon, er for eksempel definert som en mattrend på lik linje med nanofood og superfoods! Tradisjonskost er ikke bare for kjerringer. Tradisjonskost er mat for hjemmekokken og tradisjonskost er mat som alle de tusen hjems beboere trenger sårt og mer enn noen sinne.

Og dere! Tradisjonskost er ikke mor monsen, terteskjell og aspik. Ekte tradisjonskost må du grave lenger tilbake i historien for å finne. Det er mat som ble laget før raffinert hvetemel, sukker, melange/planteoljer og gjær toget inn i kosten vår og infiserte maten og kroppene våre. I dag intellektualiseres og teoretiseres maten vår, især den som defineres som sunn, som supermat, den maten vi leser om i Dagbladet, VG og diverse dame-, helse- og fitnessmagasiner. Jeg tror det ligger mye klokskap i tradisjonelle tilberedningsmetoder av mat. Heldigvis for meg finnes det etterhvert mye uavhengig forskning som bekrefter mine påstander om kraftens styrkende virkning og antinæringsstoffenes og planteoljenes direkte koblinger til flere livsstilssykdommer. Jeg sier heldigvis fordi mange i dag må ha vitenskaplige bevis for å overbevises om det vi tradisjonelt forstod; å behandle maten slik at vi både likte den og holdt oss friske av den, kunnskap basert på erfaring.

Dette er mitt viktige bidrag i hjemmekokklauget! Jeg kan og vil inspirere og bevisstgjøre hjemmekokken til å fylle hjemmet med ekte mat som smaker godt, gjør godt og er ukomplisert. Jeg gjør det allerede fra bloggen min og matkursene jeg holder men jeg vil nå enda flere. For stemmen min er viktig i denne jungelen av kostholdstrender vi har rotet oss inn i. Så ønsker jeg at Hellstrøm og de andre gourmetkokkene her inne skal inspirere meg til å få wow-faktoren over den maten jeg brenner for. Min fremtidige drøm er å starte en resturantkjede som heter Nourishing Traditions, med en Hellstrømsk touch over det hele ;-)

PS! Husk å stemme meg videre frem. Konkurransen er rasende tøff og all støtte løfter meg frem :)
Tusen takk for tålmodigheten. På mandag er gode gamle meg tilbake som før, lover!!! Og så savner jeg dere gode leserne mine i kommentarfeltet på konkurransebloggen. Du kan trykke på boblen som heter kommentarer og legge inn noen gode ord. Det er også med på å øke mine muligheter til en plass i lauget.
 
Her er linken til konkurransebloggen og der du kan stemme:
 
http://delta.jernia.no/konkurranse/post/238/gry-hammer