Jeg er ikke et orakel! Volume 3. Jeg har ledet dere ut i villfarelse! Tilgi meg- for jeg visste ikke bedre!

Jeg har på kurs og tidligere i bloggen bedt dere om å kaste alle teflonformer og erstatte brødformer med former av aluminium. Jeg ble selv en gang anbefalt å erstatte teflon med aluminium slik de gjør i baker-bransjen. Så jeg gjorde i god tro- og dessverre uten å undersøke hva jeg erstattet det med. Jeg står fremdeles 110% inne for at teflon er noe helseskadelig dritt, alle produsenter av teflon er påbudt å oppgi at over en viss temperatur dannes en spesifikk type nervegass (som vidunderlig nok passer fint i kjemisk krigføring og ble oppdaget og benyttet under andre verdenskrig). 

Nå har jeg lest og blitt klok og lært at aluminium er alt annet enn helsebringende i kosten og da spesielt når den er oppvarmet fordi varmen sørger for at partikler fra aluminium trekker inn i maten. Aluminium blir sågar linket opp mot Alzheimers, fordøyelssproblem, anemi, kolikk, hodepine, hukommelsestap, benskjørhet og talevansker.

Nei, det vil jeg ikke ha! Så nå har jeg pælma alle aluminiumsformer og anbefaler alle andre å gjøre det samme.

Jeg har gått til anskaffelse av 6 (desverre svindyre) ildfaste former fra Rosendahl kjøpt på Kitc`n, fordi det er de eneste brødformer jeg har funnet som ikke er av teflon eller aluminum eller silikon eller annet rask som ikke bør ha noe med mat å gjøre.Du får også kjøpt dem på flust.no. Om noen av mine lesere har kommet over andre, så rop ut. Jeg er også på jakt etter et stort tretrau eller glassbolle jeg kan heve min gode surdeig i , slik at jeg kan pælme plastbollen min også. Rop ut om du vet hvor jeg kan finne!

Brød laget i ildfast glassform før jeg fikk disse fine formene i hende. Funket fint det også, selv om fasongen er litt upraktisk for en storfamilie som min.

Etiketter: ,