Nydelig fermentert ketchup


Vi kraftmødrene møttes nylig hjemme hos Marianne (grønt vann), som hadde et boblende ketchup-prosjekt gående på kjøkkenbenken. Oppskriften hennes finner du her. Full av inspirasjon dro jeg hjem og googlet oppskrifter på fermentert ketchup og strandet på denne egenkomponerte varianten som ble til ut fra det jeg hadde tilgjengelig og med fokus på de smakene jeg liker skal være mest fremtredende i ketchup. For ketchup skal være salt og søt, spicy men rundt. En god ketchup er rett og slett den perfekte balansen mellom  sterke smaksinntrykk. Jeg fikk fulltreffer på første forsøk og er ikke så lite stolt over det, altså ;-)


Gry`s hjemmelagde probiotiske ketchup
3 glass økologisk tomatpurè
1/4 kopp lønnesirup + 2 ss ekstra
1/4 kopp myse, avsilt fra yoghurt, kefir eller annen syrnet melk
2 ss rå eplecidereddik
1 ss mineralsalt uten antklumpemiddel
1 ts allehånde
1 ts superfinhakka hvitløk

Bland det hele og la stå under klede i ca 4 dager. Smak etter 2-3 dager og sett i kjøleskap når du synes den smaker rundt og godt, akkurat som ketchup skal.

Triks! Jeg tok en tom Heinz-flaske og helte min ketchup i. Min sønn som ikke ville spise ketchup fra skål hadde ingen problem med fermentert ketchup i "riktig" innpakning.

Jeg som bruker å bli sur i magen av vanlig ketchup, opplever denne som balsam på magen og  hjelper fordøyelsen av tung kost som kjøtt og feite sauser.

Vi serverte hjortesteik med ovnsbakte poteter, grønnsaker, rødvinssaus og denne ketchupen da vi hadde besøk i helga. Herren i besøket mente jeg burde ta patent på ketchupen og spurte pent om jeg kunne ta med et glass neste gang vi kommer på besøk til dem :)
























Jeg har masse myse stående, så dere som kommer på fermenteringskurset mitt på søndag får med dere myse til å eksperimentere med hjemme om dere lyster. Forresten èn ledig plass, så førstemann til mølla..... Har du ikke egen myse kan du kjøpe ulike starterkits tror jeg, fra f.eks hjemmeriet.dk. Marianne tipset om at man kan bruke saften fra sauerkraut som base, sauerkraut kan lages uten myse. Du finner oppskrift på sauerkraut her i bloggen. Om noen har tips for dem som ikke har myse fra upasteurisert melk så shooot!

Etiketter: , , ,