Fy skam til TINE som produserer slik helseskadelig dritt til mine barn!


Noe av det som gjør meg mest forbanna er når helseskadelig mat blir gjort fristende for barna mine. Min ene datter går på fotballskole nå etter skoleslutt som er sponset av TINE og kom hjem med denne burken som hun var "så heldig" å få i gave av arrangørene. Emballasjen ser superfristende ut, man får beskjed om at den er ekstra lett og tilsatt ekstra vitamin D, som om dette gjør denne melken ekstra sunn og velgjørende.

Pasteurisert og enda verre ultrapasteurisert melk, som i denne sjokkomelken- gjør melken helseskadelig. Visste du at kalver blir syke og i verste fall dør ved å drikke pasteurisert melk? Hvordan Tine klarer å få ultrapasteurisert melk til å være smart å gi våre barn er basert på en logikk som svikter fullstendig- i alle ledd!

For ordens skyld har de dyttet den full av fruktose som er skadelig for leveren i tillegg til gode mengder sukker og salt hvor sistnevnte garantert er full av antiklumpemiddel(aluminium). Som tilleggsopplysning kan jeg fortelle at Tine har fått denne melken inn i skolemelk-ordningen og blir rettet mot dem som har laktoseintoleranse. Da er det jo ekstra vidunderlig at barn med en allerede skadet tarm, får drikke seg systematisk på vei mot komplett ubalanse via denne gjennomført ødeleggende eliksiren. Åhhh, hvor jeg blir ur-sur!

I dag sendte jeg med hjemmelaget sjokkomelk av fersk upasteurisert melk fra beitefora glade kuer, søtet med stevia og litt lønnesirup + en dæsj råkakao for å få en mild sjokoladesmak på herligheten (jeg brukte ca 3 minutter på det hele, så da hjelper det ikke å argumentere med at man ikke har tid eller overskudd). Hun lurte på om vi kunne helle den i den tomme boksen fra TINE.  Ja, sa jeg det kan du, eller så kan du være kul og ha din egen sjokkomelk i egen flaske og si at du har en supergod sjokkomelk som til og med er sunn! Hun gjorde det siste ;-)

Melke-ringen vår her i Ringeriksregionen øker og vi henter flere liter for hver uke hos den biodynamiske bonden vår, fordi flere henger seg på ordningen. Både leger og annet helsepersonell er med i ringen, så det i seg selv burde si noe om hvor livsfarlig fersk melk er ;-) Bonden vår vil heller selge til oss, enn til TINE som blander den fantastiske næringspotente melken hans med vanlig konvensjonell melk. Synd at ikke den fine melken hans kan selges som økologisk melk på grunn av lite lønnsomhet for meieriet. Hipp hurra for bakvendtland :-S

 

Etiketter: ,