Vannkoppsalat med supermat



 Dagens lunch: Vannkoppsalat
Mitt grønneste barn ligger hjemme full av vannkopper, men er likevel i forbausende fin form. Hun stilte meg et godt spørsmål tidligere i dag:"Hvorfor er det slik at når barn er syke så får de brus og saft og kjeks og potetgull og sånn?" Jeg kunne bare svare at jeg ikke visste helt, for jeg har heller ikke forstått hvorfor...
Det blir utvilsomt lange kjedelige dager, når hun helst skulle vært på skolen, sammen med de andre førsteklassingene, men sånn er det bare.
Når mine barn er syke, får de ikke mat som gjør dem enda sykere. Da får de vann, te, smoothies med kokosolje, manukahonning og bipollen, ferskpressede juicer, salater, kyllingsuppe med kraft og generelt enzymrik og lettfordøyelig mat. Så kan immunforsvaret konsentrere seg om å gjøre kroppen frisk i stedet for å måtte jobbe med mat som stresser, nettopp immunforsvaret. Jeg mener at når kroppen er syk, så jobber allerede immunforsvaret i full stilling og har ikke behov for overtidsarbeid. Eller her er en annen måte å se det på. Dersom din jobb var å være immunforsvarminister. Ville du fått best resultat sammen med kranglete og intrikate medarbeidere eller med solide, velmenende og støttende kolleger? 

 Oppskrift Vannkoppsalat
 2 dl ferdig kokt og nedkjølt quinoa
1/2 agurk, finkuttet
Et par never salat, finkuttet
Vårløk, purre eller en snei av en vanlig gul løk, finfint hakket
Hampfrø, til å strø over
En neve reker, pillet for hånd
En dæsj olivenolje
En skvis sitron
Et dryss eller to med himalayasalt eller annet kvalitetssalt

Denne salaten kan varieres alt etter hva man har for hånden, men er en typisk restesalat. Quinoa som base er et supert utgangspunkt for all verdens salater og er også fin å ha med i matboksen for de litt større ungene som kan spise uten å grise. Det beste er at den lages i en fei!
Yummis!
Og god helg til dere alle :o)

Etiketter: