Supermat og graviditet, supermat og amming, supermat og babyen


Mange har spurt meg om man kan bruke greens når man er gravid eller ammer og om babyen kan få greens eller annen supermat.
Jeg er  ikke noen ekspert og kan kun uttale meg ut fra egen erfaring, sunn fornuft og de samtalene jeg har hatt med personer jeg ser på som autoriteter innen tema  supermat, levende mat og raw food og kunnskap fra bøker noen av disse har skrevet. Eksempler på personer jeg verdsetter kunnskapen til er: Anna Maria og Brian Clement som driver Hippocrates institute, Erica Palmkrantz som har skrevet boken Raw food på svensk/norsk osv, David Wolfe som har skrevet flere bøker på tema, Karen Ranzi som har skrevet boken Creating healthy children og sist men ikke minst Sally Fallon i som har skrevet matbibelen Nourishing Traditions: The Cookbook That Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictorats. Skulle noen som leser dette sitte på verdifull informasjon, ha egne erfaringer eller kjenne til andres erfaringer, blir jeg glad om du legger igjen en kommentar.
Supermat er ikke medisin i normal vestlig legemedisinsk forstand. Supermat er mat, med ekstremt høyt næringsinnhold og potente egenskaper, som i bunn og grunn kan ha medisinsk virkning på en rekke funksjoner kroppen har. Supermat er altså mat og ikke noe mystisk eller skummelt.
Min supermathistorie er ca slik:
Jeg startet med chlorella for mange år siden, mellom førstemann og andremann. Jeg var altså ikke gravid da, men sluttet heller ikke når jeg ble gravid med nummer to eller når jeg ammet. Jeg hadde et opphold på et par år og startet igjen noen måneder etter at barn nummer 3 var født i 2008.
Jeg har siden den gang spist relativt høye doser chlorella, men også mye annen supermat og greens- også under siste svangerskap og når jeg nå fremdeles ammer. Jeg startet altså ikke med greens når jeg var gravid, men lenge før. Fra ca 2008 har jeg gradvis brukt mer og mer supermat, så da jeg ble gravid med sistemann brukte jeg allerede hvetegress, chlorella og spirulina i tillegg til gode oljer, gojibær , spirer  og mye annen supermat og MYE raw food. Det vil si at kroppen min ikke var i en detox-modus da jeg ble gravid. Jeg minsket ikke doseringene da jeg ble gravid eller etter fødselen. Mitt siste svangerskap har uten tvil vært det letteste uten mye bekkenvondt og halsbrann som jeg hadde rikelig av med de tre første. Fødselen var rask og ukomplisert, jeg kom meg raskt i etterkant og hatt rikelig morsmelk- noe jeg har måttet jobbe for å opprettholde med de tre første. Jeg har aldri hatt mer energi enn i dag, her jeg springer rundt med fire barn og oppstykka nattesøvn på  mitt åttende år.
Jeg trener regelmessig yoga ettersom jeg også er yogalærer, noe som selvfølgelig også er en styrke i min livssituasjon, men det har jeg gjort siden 90-tallet. Det som har forbedret mitt energinivå og min helse mest de siste årene er utvilsomt mye supermat og raw food. Mitt siste barn er også en livskraftig kruttønne med perfekt vekt og vekstkurve!
Mine anbefalinger om greens er som følger:
Jeg anbefaler ikke å starte med store mengder supermat med detox-egenskaper (greens) når du er gravid eller ammer, selv om noen autoriteter på tema ville gitt deg grønt lys. Er du for eksempel overvektig og har mye "grums" i systemet, vil kroppen jobbe effektivt sammen med greens for å avgifte seg. Ettersom fosteret også er et fremmedlegeme er det fare for abort eller at giftstoffene kan gå over i fosteret. Det betyr ikke at du ikke kan starte svært forsiktig opp med en type greens, som f.eks en halv 1 ts spirulina, en halv ts chlorella eller en kvart ts hvetegress daglig. Jeg kan ikke tro at det vil skade eller starte en kraftig detox av kroppen. Planlegger du å bli gravid eller ønsker å bli gravid tror jeg at det er smart å starte med supermat og greens og følge anbefalte doseringer fra produsenten. Jo sterkere og friskere kroppen din er, jo bedre yngleplass vil den være for ditt kommende barn som skal vokse seg stor og sterk, tenker jeg.
Jeg anbefaler ikke at du gir barn under 1 år greens, spirulina kan være unntaket og da i svært små mengder. Jeg har av og til litt (en kvart ts) spirulina i smoothies til min lille, men  først etter hun ble 9 måneder. Greens er for heftig for fordøyelssystemet til den lille og bør ikke gis i store doser. Når barnet er 3 år kan det godt få 1 ts spirulina daglig og en kvart ts hvetegress og chlorella. Jeg strever ikke med å dytte masse greens i mine barn. Jeg er mer opptatt av gode oljer, aktivert bygg, spirer, gojibær og andre bær, gode proteinkilder (økologiske egg, frisk vill fisk, rikelig med grønnsaker, bær, frukt, hampfrø, chiafrø, hampprotein, bie-produkter som bipollen, manucahonning- etter fylte ett år).
Tar du eller barna greens, så pass på at det gjøres på tom mage for å hindre at de binder det seg til mineralene i kosten slik at man da ikke nyttiggjør seg næringsstoffene i greens.
Dette er et sidespor, men jeg vil likevel si at man bør være oppmerksom på at frø og nøtter er for kraftig kost for tarmene inntil barnet er ca 2 år og aldri i store mengder og alltid bløtlagt for å fjerne enzymsperren som ligger rundt alle nøtter og frø. De må også serveres oppmalt tilstand f.eks i smoothies. Det er lett å få nøtter og frø i halsen. Jeg har et unntak for chiafrø og hampfrø som min lille på nå snart 1 år får i små mengder i smoothies og raw fruktgrøter. Hun får også mandelmelk som er mye mer uttynnet enn det barna over 3 år får. Valnøtter og hasselnøtter er mer allergifremkallende og disse unngår jeg frem til barna er over 3 år.
Stress ikke med greens-problematikken og er du usikker så bare vent til du ikke lenger er usikker! Det er mye annen supermat som du trygt kan bruke og som vil styrke og bygge opp kroppen din, selv om du dropper greens en periode, eller venter med å starte opp.
Jeg håper dette var til hjelp og lykke til på din grønne vei :o)

Etiketter: ,