Supermat for barn, en kom-i-gang-guide

Jeg synest det er kjempespennende med supermat. I det store og hele er mat en av mine store lidenskaper og kjøkkenet det beste rommet i huset, i alle hus. Jeg har stor forståelse for at foreldre som ikke deler samme lidenskap, sliter med å finne motivasjon til sunne løsninger og å bruke mye energi på dette i en travel og hektisk hverdag. Men nå altså en liten supermatintroduksjon.

Det blir ofte sagt om supermat at det ikke er mat og ikke medisin, men noe midt i mellom. Det er veldig potente og unormalt næringsrike matvarer. Noe supermat har immunstyrkende ( f.eks spirulina og aktivert bygg) og hormonregulerende (f.eks. maca)  virkning og andre igjen virker rensende( f.eks hvetegress). For alle anbefaler jeg å trå forsiktig frem. Start med små doser og ikke start med alt på en gang. Som med jordbær og nøtter kan også supermat fremkalle reaksjoner. Så start i enkelhet, med små doser og øk mengdene etterhvert om det er behov eller ønske om det.

Supermat finnes i alle helsekoster rundt om i landet. Men jeg er glad i å handle på nettet. Fine steder å handle er www.kinsarvik.no, www.tidsporten.nowww.sanabona.no. Jeg liker å støtte norske bedrifter og nærprodukter, men min lommebok har tvunget meg til lå se over dammen. Jeg har  funnet en fantastisk netthandel i USA http://www.iherb.com som har mye av det du finner i norske netthandler for ca 1/3 av prisen, inklusive frakt. Rabattkoden min DOK562 vil gi deg 5$ rabatt på din første bestilling. Det er imidlertid smart å handle for under kr 200,- på hver bestilling og ikke over 1,3 kilo. Så bestill heller flere og små pakker innenfor disse gitte rammene. Da slipper du toll og får lavere fraktkostnader. Dette nettstedet er ikke mer komplisert å betjene enn norske nettbutikker og det beste er jo å få godsakene i postkassa eller å hente pakken på postkoontoret. Jeg anbefaler deg å sjekke ut disse butikkene og søke litt etter de ulike supermatgruppene jeg skriver om. Så bestemmer du deg for en eller to og starter i det små. Man bygget ikke "Rom" på en dag...

Mine favoritter for barna er gode oljer som fermentert tran/smørolje, kokosolje i tillegg til gojibær, gyldne incabær, yaconsirup, spirulina, aktivert bygg,  byggress, , chiafrø, nori, kelp, hampfrø, bie-produkter og spirer. Jeg skatter rå lever og rå eggeplommer høyt og definerer dem som minst like næringspotente som de øvrige på listen. Lever og egg er virkelig supermat for barn!

En enkel måte å starte på er å skaffe seg en god blender (Jeg kjøpte mitt vidunder på denne nettsiden:www.levyngre.no) og starte med supersmoothies. Du kan kamuflere og lure i en smoothie det mest utrolige. Det er også morsomt og motiverende for barna når du gir drikken spennende navn som pippi-drikk og supermannmat og gjør et lite nummer av det med litt hurra og holoy. Men det mest motiverende er utvilsomt om man kan lage drikken eller maten så god at de sier  NAAAM, kan jeg få mer? Jeg kommer til å legge ut oppskrifter på gode smoothies med supermat i fremover og du finner også to varianter i mitt aller første blogginnlegg.

Mat skal være godt, men hvorfor ikke også funksjonell? Jeg synest man skal lære barna til å forstå hvorfor man spiser og hva man bør spise for at kroppen skal fungere best mulig. Jeg snakker ofte om at det er viktig å gi bilen riktig bensin og at det samme gjelder for vårt maskineri. Det beste er om lykken og nytten kan forenes, tenker jeg.
Jeg personlig starter hver dag med en grønn drikk før frokost, bestående av hvetegress. Det gir meg en pangstart på dagen.

Lykke til og bare spør om det er noe!

Etiketter: ,