Navnet skjemmer ingen. Men seriøst; MASSERT brokkoli?

Synest du også det høres teit ut? Massert brokkoli... Jeg leste om dette fenomenet i all verdens raw food litteratur, men bare navnet gjorde at jeg lenge vegret meg for å teste det ut. Men når jeg først mannet meg opp og gnukket og gnei, så fikk brokkolispising for meg en ny høydare.
 


Det du gjør er å dele rå brokkoli i små buketter. Gjerne litt mindre enn når du velger å dampe eller koke den. Deretter tar du en skål eller hiver bukettene i en brødpose, tilsetter ett par ss god extra virgin olivenolje, litt salt (Himalayasalt, havsalt uten antiklumpemiddel eller Herbamare) og en liten skvis sitron og/eller en dæsj med god balsamico. Og så drar du i gang med å massere bukettene i noen minutter. Det som skjer er at brokkolien blir mykere og tar til seg de gode smakene fra marinaden. Jeg synest at kålsmaken blir litt mildere og teksturen sprø. Du vil automatisk spise mer ettersom det er lettere å tygge og bedre på smak.



Min nr 2. var sulten etter hun kom hjem fra barnehagen i dag. Skålen med brokkoli stod på bordet og ventet på resten av middagen som forøvrig bestod av kaptein Sabeltannkaker (oppskrift kommer senere), salat og litt pasta. Halve skålen med massert brokkoli var borte da resten av maten kom på bordet. Tenk når barnet ditt spiser en halv brokkoli til forrett. Da har man lyktes som grønn mamma gitt.;-)) 




Brokkoli er utrolig næringsrikt og inneholder 100 mg kalsium, 1,5 mg jern, mengder med A-vitamin og 110 mg C-vitamin, alt per100 gram råvare. Så brokkoli er smart å spise mye av om du har et kosthold med lite kjøtt og melk.

Kommer du til å gi massert brokkoli en sjanse, til tross for at det høres ubeskrivelig teit ut?

Etiketter: , ,