søndag 5. juli 2015

Kjøp sommerlektyre til halv pris. 50% avslag på alle papirbøkene mine frem til og med 14. juli!




























Nå er det feriemodus her på bloggen. Jeg tar en liten ferie frem til medio juli.

I mellomtiden kan du gjøre et skikkelig røverkjøp, for jeg synes jo selvsagt at bøkene mine er et must. De er det i alle fall for meg.

Så hvorfor ikke bruke deler av feriepengene på å kjøpe årets julegaver til både store og små, eller bursdagsgaver eller vertinnegaver utover året?

Fra jord til bord, 3 i 1 og Hønepøne har to hjem får du til halv pris helt frem til 14. juli. Men bøkene sendes altså ikke ut før 14. juli, siden jeg er i feriemodus. Du kjøper bøkene mine HER!

Jeg ønsker deg en fin sommerferie, kjære leser!



fredag 26. juni 2015

Hurra, Familiemorr er for salg igjen!


Du får kjøpt Familemorr på følgende steder:

I nettbutikken til Naturlig Liv

I Duggurd sin gårdsbutikk på øverland gård, de har pølsefest førstkommende søndag hvor du kan sikre deg noen eksemplar av superpølsa.


Hos Reindyrka i Bergen


Jeg gjør oppmerksom på at det var et lite ekslusivt parti som ble laget denne gangen og du må være rask på labben om du vil sikre deg noen eksemplar av supermaten :-)

Du kan lese mer om pølsen, den kompromissløse ingredienslista og historien bak pølsefesten min 

HER!


PS! Naturlig Liv er allerede snart utsolgt og det på første kvelden, men fortvil ikke. Jeg produserer opp et større parti til høsten som forhåpentligvis er ferdig tørket ut på høsten. I fjor var tørkeforholdene dårlige, derfor ble det ikke satset på større mengder, men i år håper pølsemakeren min i Valdres på bedre forhold.

torsdag 18. juni 2015

Mine 5 beste svar og tips til et sosialt liv preget av harmoni og hygge! Hvordan krangle konstruktivt om kosthold?









































Det er ikke til å komme utenom. Jeg stikker nesa mi frem og mener mye og sterkt. Folk vil da enten være enige, fullstendig nøytrale, skeptiske, kverulerende- og/eller intrikate eller de tenker at jeg er komplett dust. Sånn er det bare. Jeg er sluttet helt å krangle med andre på nett, det er det dummeste jeg kan bruke tiden min på, alle disse som har ut av seg de slemmeste ting fordi de føler seg beskyttet av skjermen. Skulle vært interessant å møte blikket til slike mennesker. Men dagens blogg handler ikke om feiginger, men om ekte samtaler med ekte mennesker i ekte sosiale situasjoner.

De som er helt enige med meg er det selvsagt kun fryd og gammen å tilbringe tid med og vi unngår å dypdykke i cellulære karbohydratkilder eller annet nerdeprat etterhvert som promillen stiger utover kvelden, dersom det er fest da, vel å merke... Vi kan meske oss i våre sannheter og forsterke vår platform.

De som mener jeg er dust tør sjelden si det høyt, i alle fall ikke direkte til meg, så jeg er ikke så plaget med med disse i mitt sosiale liv.

Når det gjelder kategorien naturlig skeptiske, kranglete og/eller kverulerende og intrikate folk så hører jeg ofte påstander/utsagn som jeg har listet opp under. Under hvert punkt kan du lese mitt svar. Jeg deler dette fordi jeg har brukt mange år på å klare å slappe av i møte med slike ulike argumenter og svare på en måte som gir meg lav hvilepuls videre i den sosiale settingen. Håper det kan være til nytte for flere. Og har du gode svar som bidrar til et konstruktivt sosialt liv, så legg dem gjerne inn i kommentarfeltet under.

Så er det slik at jeg ofte tenker, før jeg kommer i en sosial setting, at i dag skal jeg IKKE snakke om kosthold. Jeg vil da helst snakke om noe annet, selv om jeg er lidenskapelig opptatt av mat. Jeg er ikke spesielt glad i krangler og uenighet og blir stresset av det. Så jeg vil helst unngå diskusjoner, i sosiale settinger, dersom jeg kan. Likevel virker det som om andre kanskje tenker at de må bringe tema mat på banen, siden de vet jeg er opptatt av det? For å være grei liksom? Ikke vet jeg, men ofte synes jeg at andre bringer tema mat/kosthold på agendaen for å få i gang en samtale. Her kommer listen over de vanligste vendingene jeg utsettes for og de vanligste responsene fra meg.


PÅSTAND/UTSAGN

Nr. 1) Litt av alt, tenker jeg! Ikke for mye og ikke for lite, det tror jeg på. Den gyldne middelvei er fin.

Mine svar til variant nr 1:
Ja, det er sannelig viktig å finne balansen i livet. Jeg har selv opplevd gang på gang å leve slik at jeg ikke er i balanse, både i kropp og sjel. Og beveger jeg meg så langt ut på sidelinjen at jeg ikke lenger lever i tråd med dine egne verdier, så er det på tide å lete etter en mer balansert tilværelse. Så ja, det er veldig viktig. Men hva spiser du da, som ikke er for mye eller for lite? Hva består ditt kosthold av? (for jeg tenker det er viktig å holde seg til tema som er mat etter et litt sånn jadablada-sidespor-svar- og ikke forsvinne ut i tematisk villfarelse, samtidig stiller jeg spørsmål til den andre slik at vi kan få en konstruktiv og vennligsinnet diskusjon om tema).

Nr. 2) Åh, det er umulig å vite hva som er rett og feil, jeg blir helt forvirret jeg, blir pepret av alle mulige oppslag i aviser og debatter på TV om hva som er livsfarlig og hva som er sunt. 

Mitt svar:
Ja, det har du helt rett i, det er vanskelig å vite hva som er rett og feil, når ekspertene er svært uenige om hva som er rett og feil. Det handler vel om å ta et valg i tråd med det som virker mest fornuftig for deg og stole på det valget.

Ofte får jeg da oppfølgingsspørsmål: Hvordan vet du at det du gjør er det riktige da?
Da svarer jeg at for meg handler det om at dette kostholdet fungerer på meg og mine. Jeg kjenner at det gjør godt og at det gjør min mann og mine barn godt. Til og med mor og svigermor har fått bedre helse ved å spise mer kraftbasert mat, bytte ut raffinerte planteoljer med ekte smør, behandle sitt daglige brød på en optimal måte og spise naturlig melkesyregjæret mat og drikke. For meg er det svar godt nok på at jeg er på sporet av noe riktig og viktig-  og heldigvis er det mye forskning som underbygger det positive med mitt kosthold.

Nr. 3) Jeg tror det er viktig med et variert kosthold!

Mitt svar : Ja, det tror jeg også er viktig, men det kommer nok helt an på hva du varierer mellom. Det finnes et vell av ferdigmat for eksempel, store variasjoner å velge mellom.

Nr. 4) Man må da ikke være helt hysteriske heller (les: hersketeknikk). Det er jo lov til å kose seg og nyte maten.

Mitt svar: Det kommer helt an på utgangspunktet til den enkelte. Er du syk så er det svært lurt å spise slik at man kan bli frisk. Jeg har periodevis vært helt nødt til å kjøre en streng linje for å komme i kroppslig balanse og mener det er mitt ansvar å spise og leve slik at jeg kan være frisk. Er du normalt frisk og ikke har noen plager er det større rom for utskeielser.

Så stiller jeg gjerne et åpent spørsmål om hva det er vedkommende legger i å kose seg og nyte maten. For jeg spiser jo sannelig både stratos og ostepop, men ikke som fast lørdagskos. Mitt neste verbale bidrag til hva diskutanten legger i å kose seg med maten er stort sett følgende og litt mer bastant enn mine forhenværende bidrag: Jeg mener at voksne står fritt til å tute seg full av det de måtte ønske enten det nå er sunt eller usunt, men jeg blir sint over å se alt foreldre putter i handlekurven for at barna skal kose seg.  Mitt neste spørsmål er et åpent spørsmål som ofte gjør at vi havner på samme lag til slutt fordi vi kan droddle litt rundt dette med kos/selvtrøst/feiring/tradisjoner/reklame: Hvorfor er helseskadelig mat og drikke blitt defininisjonen på kos? Derfra bruker samtalene å endre retning, for da er vanligvis begge parter lei tema og ingen har blitt spesielt opprørte underveis.

Nr. 5) Det er mange veier til rom.

Mitt svar:  Ja, det er bra sikkert. Det er ingen som eier sannheten (svaret mitt er som du ser minst like kulerundt og uangripelig som utsagnet/påstanden og sies med et smil og alltid et påfølgende temaskifte).



Generelle triks for å bli fort ferdig med alle tilløp til lite fruktbare diskusjoner:

1) Pust dypt og bestem deg for strategi før du åpner munnen. Om du ikke gidder kan du jo svare; Jodajada, det har du jammen rett i, på samtlige punkt. Og så skifter du tema, si at du styrer mye med mat og helse og at du egentlig trenger å snakke om noe annet. Du er tross alt opptatt av mange andre tema også (haha og smil).

2) Still åpne og vennlige spørsmål tilbake for å forstå hva den andre legger i sine argument.

3) Gå aldri i forsvar! Funker aldri, ikke gidd!

4) Får du høy puls og kjenner du blir varm i toppen så pust dypt, si at du må på toalettet og ta en pause, finn hvilepulsen. Bestem deg for å skifte tema, fordi du vet at den andre har sitt syn på saken og ikke er interessert i å ombestemme seg og regelrett koser seg med å se at du er opptrekt. La ikke vedkommende få større tilfredstillelse ved å se på din varierende ansiktsfarge eller skingrende stemme. Ut i verden igjen, smil og snakk om noe som gjør ditt videre sosiale liv koseligere.

5) Fortsetter den andre med å kverulere og ikke fanger opp dine mange forsøk på enten konstruktiv debatt eller å avslutte diskusjonen, så finn noen andre å leke med. Eller stikk, om det kun er dere to.


* Det finnes kun ett unntak der du kan se bort fra de andre taktikkene i dette innelegget! Da er det ramme alvor og jeg fyrer løs fra hoften når jeg hører følgende strofe:

-Forskningen viser at det bare er tull å velge økologisk og at det ikke er det minste sunnere enn vanlig mat.

Mitt svar: Ja, da kan du umulig ha lest mye forskning på det tema. Og om du ikke tror på at det ene er sunnere enn det andre, så skal du vite en sak og det er følgende: Du kommer til å gi dine barnebarn og oldebarn en sørgelig arv om du ikke slutter å kjøpe det du kaller vanlig mat. Sprøytemidler som brukes til å produsere grønnsaker, kjøtt og melk tar knekken på humlene og biene. Disse er utrydningstruet og er i ferd med å dø ut. Dette er ramme alvor! Uten humlen og bien er ikke kloden lenger fruktbar, plantene dør ut, dyra har ikke lenger mat og dine etterfølgere vil ikke ha mat på bordet til slutt. Adios amigos! Og det er det rimelig konsensus om i forskningen!

* Aller sist vil jeg si at av og til så møter jeg noen som også stiller åpne spørsmål, som ikke nødvendigvis er enige eller har tenkt spesielt mye på kosthold og hva det gjør med oss. Noen som er oppriktig interessert i å høre hva jeg mener og tenker, og da blir diskusjonen fruktbar, når ingen går i forsvar, når begge parter stiller spørsmål for å virkelig forstå hva den andre tenker og hvorfor. Det er morsomme og lærerike samtaler for begge parter. For det er mye koseligere å samtale enn å diskutere eller krangle i famileselskaper. Og i alle fulle fall på fest :-)




fredag 12. juni 2015

Kjerringrokk for en sterk kropp




Hver sommer fyller jeg et par norgesglass med tørket kjerringrokk. Jeg plukker den gratis rundt husveggene eller i nærmiljøet og tørker skånsomt i dehydratoren eller henger den opp i buketter og la den lufttørke i sommervarmen. Kjerringrokk kalles også åkersnelle fordi den er ofte å finne langs åkerkantene. Det er også selveste floranavnet på urten. Du finner den også lett i hyllene på helsekosten, men hvorfor ikke plukke den selv? Bare pass på at du plukker riktig sort da det er at par luringer i norsk fauna som ligner, men som ikke har samme egenskaper som kjerringrokk. Myrsnellen som ligner aller mest er i tillegg giftig, så her må du plukke med andakt. Du kan lese mer og studere forskjellen på de ulike snelleartene HER! På øverste bildet ser du en stor bolle med ferdig tørket kjerringrokk.































Over ser du kjerringrokk i åkerkanten, fremme og litt til høyre i bildet.
































Kjerringrokk er spesiell god mot blærebetennelse, ustabil blære og andre plager knyttet til urinveissystemet. Den er spesielt rik på silisium/kisel og virker styrkende på hud, hår og negler. Du kan lese mer om åkersnelle på sidene til Rolv Hjelmeland HER!



































Te kokt på kjerringrokk:

2 ts til en kopp te. La urten småkoke i 15-30 min før den siles og drikkes. Det er viktig at du trekker i minimum 15 minutt for at du skal få frigjort kiselsyren i kjerringrokk. Smaker ikke spesielt godt i seg selv, men gjør utrolig godt. Du kan med fordel trekke anisfrø og/eller fenikkelfrø i 5 min i ferdig kokt te før du drikker, så blir det en velsmakende te.



tirsdag 2. juni 2015

Kraftkokt og enkel tomatsuppe med fermentert ketsjup




























Har dere også hørt rykter om at det er sommer? Jeg forstår ikke hvor den har blitt av og har kraftgryta på ovnen stort sett døgnet rundt i disse tider. Ikke noe er bedre å varme seg på enn en nærende kraftsuppe eller en god varm kopp buljong.

Oppskrift på kraftkokt tomatsuppe med fermentert ketsjup

1 stor løk

1 stor kinesisk hvitløk

1 stor gulrot, grovraspet

2 ss fermentert ketsjup om du vil. Oppskrift HER! (kan forøvrig sløyfes uten at det er krise for smaken).

600 gram økologisk hakkede tomater (ca to pakker øko hakka tomater om du ikke lager selv)

En kvast løpstikke eller 1 ts tørket løpstikke (jeg har hagen full, jeg synes den er med på å skape litt av den MSG toro-smaken fordi den får frem umami-greia i tomatene og kraften)

5 dl gelatinrik kyllingkraft eller annen langtidskokt kraft (lag din egen kraft HER!)

Salt og pepper etter dine smaksløker

Evt andre urter du prefererer i tomatretter som f.eks, timian, merian, basilikum og/eller oregano


Slik går du frem:

Blank løken i litt kokosfett eller godt syrna smør, gjerne upasteurisert. Ha i 2 ss fermentert ketsjup og "brenn den av" ved å heve varmen litt samtidig som du rører- før du har i kraften og de hakkede tomatene. "Avbrenningen" gjør smaken rundere og får fram mer sødme i tomaten og løken, men du skal ikke svi noe her altså.

Kok det hele i minimum 15 minutt, gjerne i en halvtime, eller mer, ha i finraspet hvitløk helt mot slutten for å bevare dens gode helsemessige egenskaper.

Smak til med salt pepper og ferske urter.

Stavmiks om du ønsker en jevn og fyldig suppe, og rør inn et par spiseskjeer smør om du ønsker en rundere smak.


Server med kokte egg, denne gangen brukte vi vaktelegg. Snydens godt :-)

En annen oppskrift på tomatsuppe finner du HER! Den er min søsters vri på herligheten.


fredag 22. mai 2015

Løvetannsaft




























I går postet jeg alle løvetannblomstene min eldste datter og undertegnede plukket for å lage saft på min instagramkonto @mynordicpantry. Så mange  ønsket oppskrift at nå har jeg faktisk lyttet til dere der ute og laget en blogg på saften. Løvetann er organisk sesongmat på sitt ypperste, men i folkemedisinen er det roten spesielt og også bladene som har tradisjoner for å bli brukt for sine vidunderlige legende egenskaper. Du kan lese mer om løvetannens fortreffelighet HER!

For folk flest er løvetann ugress, men jeg sender varme tanker til denne vidunderurten som bepryder plenen vår hver vår og sommer. Jeg fermenterer løvetannknoppene, har spede blad i salaten i stedet for ruccola og legger sylta løvetannknopper i olivenolje hvert år. Det samme forholdet har jeg også til brennesle, som nok har førsteplassen på mitt kjøkken og de beste vokseforhold på tomten vår. Jeg lover å skrive mer om brennesle og ALT jeg bruker den til før jeg tar ferie. Men nå får du oppskrift på løvetannsaft og tips til noe av det du kan bruke denne saften til nederst i bloggen!

Oppskrift løvetannsaft

450 løvetannblomster uten stilk

3 sitroner i skiver. Behold skallet på om du har tilgang på økologiske.

2 liter vann

800 gram økologisk rårørsukker. (Det er under halvparten av hva man ofte finner i andre oppskrifter. Jeg har fått et par tilbakemeldinger fra lesere om at de synes saften er for søt, men husk at dette er råsaft. Likevel er det greit for deg å vite at noen har kun 500 gram sukker i blandingen og synes det er nok.)

Ha løvetannblomster,  sitronskiver og vann i en kasserolle. Kok opp og la det putre i 15-20 minutt. Ta kasserollen av kokeplata, ha på lokk og la det stå i minst 6-8 timer, typ natten over. Sil deretter blandingen over i en ren kasserolle og kok opp på nytt sammen med sukkeret, rør slik at sukkeret løser seg opp og vips så har du løvetannsaft.

Jeg synes løvetannsaft er aldeles nydelig, mannjen synes det smaker interessant, de to eldste synes den er kjempegod og de to minste synes den smaker godt på en litt rar måte siden den samtidig smaker kanin og bæsj. For ordens skyld må jeg fremme at mine smaksløker sender ikke et snev av kanin- eller bæsjesignaler til min hjerne.

Min favoritt er å lage kombucha av saften, eller hive i litt vannkefirkorn om jeg har noen overflødige. Men dette tærer på kulturene og du kan mest sannsynlig ikke bruke dem på nytt etter en slik innsats i feil klima.

Et annet tips er å koke litt bringebær eller solbær sammen med blomstene for å lage en blandingssaft. Mulig den går hjem i større grad hos de kresne. Men for meg er det viktig med rene smaker, også for å utvikle smaksløkene til mine små.

Jeg har ennå ikke fått laget løvetannvin, men det står på to-do-listen min. Et tips er å lage en sommerlig drink med løvetannsaft. Bland løvetannsaft med edruelige mengder gin eller vodka, skvis en halv lime i hver drink og husk masse isbiter og pynt med en løvetannblomst på toppen. Da lover jeg at du imponerer på sommerfesten altså!




tirsdag 12. mai 2015

Hurra! Jeg kommer med ny ellevill bok om fermentering! Og en konkurranse!








Nå kan jeg endelig dele med dere gode lesere noe jeg har holdt hemmelig ganske lenge. Jeg kommer med en ny og mer omfattende bok om fermentering av mat og drikke. Boken skal gis ut på Cappelen Damm og jeg er rimelig stolt over å bli kontaktet av denne storingen for å lage bok.

Den nye boken vil bygge på grunnprinsippene i min forrige bok og vil vise et større spekter av hva vi kan fermentere og hva vi kan finne på med alt dette yrende livet vi leker oss med på kjøkkenbenken. Jeg blir aldri lei av fermentering og ønsker å vise mer av alt det morsomme du kan gjøre og at det egentlig kun er fantasien som begrenser deg i hva du kan ha "i gjære". Den vil lanseres i januar neste år.

Men jeg vil gjerne ha din hjelp på veien,  for barnet skal jo hete noe. Det eneste jeg er sikker på er at ordet FERMENTERING skal være med i tittelen. Utover det er det opp til oss å finne en tittel som det er skikkelig swung på. Den forrige boken min het Fermentert mat og drikke - mine favoritter! så vi må finne på noe litt mer sprelsk denne gangen. Det kan være en hovedtittel og en undertittel, dersom hovedtittelen ikke sier nok om innholdet i boken. Legg igjen ditt forslag i kommentarfeltet på dette innlegget om du vil hjelpe meg med forslag.

Vinneren av konkurransen, altså den som kommer opp med beste tittelen, får alle bøkene mine som er redigert sammen i en bok i tillegg til den søte barneboken om hønepøne, pluss et gratis kurs i melkesyregjæring hjemme på mitt kjøkken den 28. mai. Bli med og hjelp meg, er du snill :-)